Onko vammaisella oikeus saada seksiä? Jos on, kuinka vammainen ihminen...
Onko vammaisella oikeus saada seksiä? Jos on, kuinka vammainen ihminen voisi saada seksiä? Olen 20v mies, ja olen varma etten saa sitä koskaan, ellen maksa siitä. Liikun aika huonosti, eikä kukaan sen takia voi minusta kiinnostua. Se on pakko hyväksyä. Ja kun ei ole kumppania ei ole seksiäkään. Auttakaa minua pääsemään irti haluistani, niin elämä helpottuisi paljon, pliis. Nyt tämä on silkkaa kärsimystä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kuten muillakin ihmisillä, myös vammaisilla on oikeus nauttia seksistä. Vammainen voi harrastaa seksiä vakituisen/satunnaisen kumppanin/kumppaneiden kanssa tai käyttää seksityöntekijän palveluita. Niin elämänkumppania kuin seksiseuraakin on mahdollista etsiä esimerkiksi netin (seksi)treffisivuistoilta tai treffisovellusten välityksellä, jos tämä tuntuu itselle hyvältä vaihtoehdolta.
On inhimillistä pohtia kuvaamiasi asioita ja kaikki tunteet ovat sallittuja tilanteessasi. Maailmaan kuitenkin mahtuu paljon ihmisiä ja erilaisia mieltymyksiä. Vaikka vaikeina hetkinä tuntuisi siltä, ettei kukaan voisi kiinnostua itsestä, ei se tarkoita, että ajatus olisi välttämättä totta. Olet paljon muutakin kuin pelkkä vammasi, joten olethan itsellesi armollinen.
Seksi ei ole vain pelkkää yhdyntää ja ihmisen kehossa on sukuelinten lisäksi runsaasti kohtia, joiden kosketteleminen tai muu stimuloiminen tuottaa seksuaalista nautintoa. Jos liikkuminen on sinulle hankalaa, kannattaa seksiä harrastettaessa painottaa enemmän sellaista toimintaa, joka ei aiheuta hankaluutta tai kipua. Lisäksi seksin sujuvuutta edistämään on kehitelty apuvälineitä, joiden avulla seksin harrastaminen helpottuu. Tarvittaessa aihepiiristä voi keskustella henkilökohtaisen avustajan, lääkärin tai fysioterapeutin kanssa, sillä moniammatillisen osaamisen kautta saattaisi olla mahdollista löytää sopiva tapa toteuttaa seksuaalisuuttaan joko yksin tai kumppanin kanssa.
Seksologian näkökulmasta itseä ahdistavaa asiaa ei varsinaisesti lähdetä poistamaan elämästä, vaan pyritään pohtimaan, miten oppia elämään tilanteensa kanssa mahdollisimman mielekästä elämää. Henkistä hyvinvointiasi voisi tukea soittaminen neuvontapuhelimeemme tai ajanvaraus seksuaalineuvojan luota, jolloin tilannettasi voitaisiin käsitellä perusteellisemmin. Mikäli sinusta on helpompi avautua henkilölle, jolla on itsellään jokin vamma, on netin kautta mahdollista löytää seksologian ammattilaisia myös tältä saralta. Elämän ei tarvitse olla kärsimystä, joten toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon. Voit halutessasi myös tutustua täältä ladattavaan seksivälineoppaaseen ja katsoa tämän Ylen dokumentin avusteisesta seksistä.
Neuvonnan tiimi