Onko yhdynnän onnistuminen ja nautinnon saaminen miehen vastuulla?
Olen miettinyt seksiä. Onko yhdynnän onnistuminen ja molempien siitä saama nautinto täysin miehen vastuulla? Voiko nainen oikeastaan tehdä mitään, kun vaan olla mukana? Onko niin, että naisen kuuluisi ”antautua” miehelle, että saisi suurimman nautinnon? Mitä muuten suurimman nautinnon aikana kehossa tapahtuu?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksiin liittyviä asioita on lupa miettiä. Hienoa, että halusit ottaa asioista enemmän selvää.
Jotkut voivat kokea, että yhdynnän onnistuminen ja molempien nautinto olisi täysin miehen vastuulla. Tällainen ajattelutapa luo kuitenkin suorituspaineita ja vääriä ennakkokäsityksiä. Todellisuudessa vastuu yhdynnän niin sanotusta onnistumisesta ja nautinnon saamisesta on molempien vastuulla. Seksi on yhdessä harrastettua ajanvietettä, johon molemmat osapuolet antavat oman panoksensa. Ennen seksin harrastamista kannattaa kumppaninsa kanssa käydä läpi molempien toiveita ja rajoja. Kummankin näkemyksiä kunnioittaen seksi tuntuu miellyttävältä. Toiselta voi myös kysyä kesken seksin, tuntuisiko jokin tietty hyväilytapa tai asento hänestä hyvältä. Kummallakin on oikeus sanoa, jos jokin ei tunnu hyvältä. Yhdessä kommunikoiden ja kokeillen seksi tuntuu molemmista nautinnolliselta ja vastuu jakautuu kummallekin.
Kommunikoinnin lisäksi nainen voi samaan tapaan hyväillä tai ottaa vastuuta seksin eteenpäin viemisestä esimerkiksi sellaisten asentojen tai hyväilytapojen kautta, joissa nainen ”tekee työt”. Tämä tarkoittaa toisen osapuolen aktiivisempaa otetta hyväilyjen suhteen. Jokainen pari saa kuitenkin päättää, millainen seksi on omannäköisintä. Joillekin sopii se, että ainoastaan toinen keskittyy nautinnon tuottamiseen. Tärkeintä on, että kyseinen seksitapa sopii molemmille.
Naisen ei tarvitse muuttua passiiviseksi saadakseen nautintoa. Nautintoa voi kokea myös aktiivisena osapuolena. Yleisellä tasolla puhuttaessa nautinnolle on sallittua antautua sukupuolesta riippumatta. Itselleen voi antaa luvan rentoutua ja antaa luotettavan kumppanin helliä ja hyväillä itseään. Rentous ja mukava tunnelma avittavat nautinnon kokemista. Tässä mielessä kenen tahansa kannattaa antautua nautinnolle.
Nautinnon huippuna voidaan pitää orgasmia. Fyysisellä tasolla nautinnon huippu näyttäytyy tavallisesti sukuelinten ja muiden lihasten supisteluna sekä siemensyöksynä tai joissakin tapauksissa emättimen ejakulaationa. Mielihyvähormonien ansiosta sekä kehon että mielen tasolla orgasmi saa olon nautinnolliseksi. Laajemmin tietoa orgasmista löydät tästä artikkelista.
Nautintoa voi saada ja tuottaa toiselle monin eri tavoin. Myös nautinnon kokemuksissa on eroja ihmisten suhteen. Kumppanin kanssa voi harjoitella molemmille sopivinta tapaa jakaa vastuuta ja nauttia yhdessä.
Neuvonnan tiimi