Oon 12v tyttö ja kysyisin et Mitä pimpille tarkallee tapahtuu...
Oon 12v tyttö ja kysyisin et Mitä pimpille tarkallee tapahtuu teini iän aikana? Et niinku minkä takia se näyttää lapsella nii erilaiselta ku vaikka 15vllä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Murrosikä alkaa tytöillä 8-13 -vuotiaana. Murrosikä alkaa yleensä rintojen aristamisena ja kasvamisena, tämän jälkeen seuraa häpykarvoituksen kehittyminen, kasvupyrähdys, kehon muotojen muuttuminen ja sitten kuukautisten alkaminen. Murrosiän alkamiskohdassa ja omassa kehittymistahdissa on yksilöllisiä eroja.
Pimppi koostuu ulkoisista sukuelimistä ja sisäisistä sukuelimistä. Vulvalla tarkoitetaan pimpin ulkoisia osia ja vaginalla pimpin sisäisiä osia. Ulkoiset, eli näkyvät sukuelimet alkavat murrosiässä muuttua isommiksi ja hävyn alueen piirteet tulevat selvemmin esiin. Vulvan alueelle saattaa syntyä tummempia pigmenttimuunnoksia ja karvoitus alkaa kasvaa. Myös häpykumpu pyöristyy murrosiässä. Lisäksi sisäiset sukuelimet, kuten vagina ja kohtu kasvavat murrosiässä.
Sukuelimien on tarkoitus muuttua luonnostaan aikuisen sukuelinten kokoiseksi ja näköiseksi. Kehon muutokset johtuvat kiihtyneestä hormonituotannosta; hormonit panevat alulle aiemmin mainitut muutokset ja saavat aikaan sen, että 15-vuotiaan sukuelimet näyttävät erilaisilta kuin lapsella. Omilla perintötekijöillä on vaikutusta siihen, minkä ikäisenä, missä tahdissa ja minkä näköisiksi sukuelimet muodostuvat lopulta.
Muutokset kehossa ovat luonnollisia ja niitä ei tarvitse hävetä. Jos sinulle tulee kysymyksiä kehon muutoksiin liittyen, voit olla yhteydessä terveydenhoitajaan. Myös meihin saa aina olla uudestaan yhteydessä, jos kysyttävää tulee, neuvomme sinua mielellämme lisää.
Maija Nieminen