Ovatko 3D lolit laillisia?
Tiedän että täällä on aikaisemmin kysytty lolien laillisuudesta. Mutta jäin miettimään, ovatko myös ns. realistisemman näköiset 3D lolit laillisia? Kun uudessa seksuaalirikoslaissa lukee: ”Kuva tai kuvatallenne on (…) todenmukainen, jos se erehdyttävästi muistuttaa valokuvaamalla tai muulla vastaavalla menetelmällä valmistettua kuvaa tai kuvatallennetta.”

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että haluat perehtyä tarkasti asioihin. Mainitsemassasi lainkohdassa on kyse materiaalista, jossa ihmistä on kuvattu tilanteessa, jossa hänen seksuaalisuuttaan on loukattu (todellisuuspohjainen) tai siitä, että materiaali erehdyttävästi muistuttaa kuvaa tai tallennetta tilanteesta, jossa henkilön seksuaalisuutta on loukattu (todenmukainen). Kyse on tällöin oikeaa ihmistä esittävästä materiaalista, jonka valmistamiseen henkilö ei ole voinut antaa lupaa. Selvästi fiktiivisiä henkilöitä, fantasiahahmoja tai piirrettyjä hahmoja on lainkäytössä tarkasteltu eri tavalla.
Lisätietoa uudesta seksuaalirikoslaista löydät täältä. Mikäli haluat pohtia asiaa lisää, voit olla yhteydessä neuvontapalveluihimme.
Neuvonnan tiimi