Paineaaltohoito ja fysioakustinen menetelmä hoitomuotoina Suomessa
Törmäsin paineaaltohoitoon (Shokwave), jota käytetään naisten orgasmihäiriöiden ja vaihdevuosien hoidossa (USA, cliovane). Kerrankin naisten häiriöillä on väliä. Toki miehillekin on sama tekniikka erektiohäiriön hoitoon. Onko Suomessa saatavana tai ovatko nämä hoitomuodot tulossa Suomeen milloin? Onko Euroopassa käytössä, missä? Ei tietoa löytynyt kuin lihaskiputilojen hoitoon yleisimmistä yksityisiltä klinikoilta. Voiko fysioakustinen terapia auttaa myös? Ja mistä saa? Itsehoitolaitteita?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Shockwave-paineaaltohoitoa käytetään aineenvaihdunnan ja verenkierron parantamiseen. Fysioakustinen hoitomenetelmäkin auttaa lihasten aineenvaihduntaan ja verenkierron ylläpitoon ääniaaltoenergiaa käyttäen. Molemmilla hoitomuodoilla voidaan helpottaa tietyntyyppisiä fyysisiä tiloja, jotka saattavat olla taustatekijöinä myös orgasmihäiriön synnyssä. Tällä hetkellä kumpaakaan hoitomuotoa ei Suomessa käytetä esimerkiksi orgasmihäiriön hoitoon. Shockwave-paineaaltohoidossa on kyse kokeellisesta hoitomuodosta eikä sitä ole hyväksytty USA:ssakaan ns. korvattavien hoitojen joukkoon. Hoidolla on ollut kuitenkin myönteisiä tuloksia naisilla esimerkiksi kiputilojen helpottamisessa. Gynekologilta voi kysyä, onko hänellä laajemmin tietoa kyseisistä hoitomuodoista.
Oikeanlaisen hoitomuodon löytäminen riippuu paljon orgasmihäiriön taustasta. Lääkärin avusta on hyötyä, jos orgasmihäiriössä on kyse fyysiseen terveydentilaan tai lääkitykseen liittyvästä asiasta. Lääkäriltä saa tietoa myös vaihdevuosiin liittyvistä hoitomenetelmistä. Apua voi saada myös seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin palveluista. Keskustelun lisäksi auttamiskeinoina voivat toimia esimerkiksi hyväily- ja itsetyydytysharjoitukset, seksivälineet tai  kommunikaatioharjoitukset. Yhteystietomme löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi