Pakaravaon kutina
Sain kiusallisen vaivan, kun pakaravako alkoi kutiamaan. Se tapahtui sen jälkeen, kun kokeilimme poikaystävän kanssa peppuseksiä. Hän laukesi pakaroilleni ja paljon spermaa tuli pakaravakooni. Hän pyyhki enimmät jollakin pyyhkeellä, että pääsin suihkuun. Kutiaminen alkoi siitä, ja on jatkunut viikon. En ilkeäisi mennä lääkäriin, kun kaikki lääkärit on täällä miehiä. Mitä tälle voisi tehdä? saisiko apteekista jotakin mikä auttaisi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että olet tarkkaillut terveyttäsi. Pakaravaon kutina voi tuntua kiusalliselta. Tiedätkö, pyyhkikö poikaystäväsi pakaravakoasi tavallisella käsipyyhkeellä vai kenties kosteuspyyhkeellä? Erilaiset kosteuspyyhkeet saattavat aiheuttaa ärsytysoireita alueella. Kutinaa voi aiheuttaa myös alueen aktiivinen pesu, jotkin seksitaudit tai hiivatulehdus. Onko alueella muita oireita?
Mikäli kyse ei olisi mistään seksitaudista tai tulehduksesta eikä alueella ilmene mitään muita oireita, voi kutinaa yrittää lievittää sinkkivoiteella tai 1-prosenttisella hydrokortisonivoiteella. Kaikkein varmimman tiedon terveyteesi liittyen saat kuitenkin lääkäriltä. Jos oireet vielä jatkuvat, kannattaa varata aika lääkärille. Mahdollisuuksien mukaan voit yrittää varata etävastaanottoajan naislääkärin luota, mikäli tämä tuntuu omasta mielestä luontevammalta. Joka tapauksessa tilannetta ei ole syytä hävetä. Lääkärin työtä on auttaa ”noloissakin” vaivoissa. Lisätietoa erityisesti peräaukon kutinasta saat tästä artikkelista.
Neuvonnan tiimi