Pakonomainen seksikäyttäytyminen
Hei. Minulla on ollut pornoaddiktio jo monta vuotta. En meinaa millään päästä siitä eroon vaikka kuinka yritän. Olen käynyt asian tiimoilta seksuaaliterapeutilla, ja loppuvaiheessa vaikutti että asiat on hyvin… Mutta taas ollaan pohjalla. Pahin on kun kesken työpäivän tulee voimakas kiihottuminen ajatuksista ja asialle ei voi tehdä mitään, kun se vaan pyörii päässä. Muutaman kerran olen eksynyt epämääräiselle porno sivulle ja olen meinannut oksentaa. Olen umpikujassa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hienoa, että löysit palvelumme. Jokaisen seksikäyttäytyminen on yksilöllistä. Pakonomaisessa seksikäyttäytymisessä henkilön on kuitenkin itse vaikeaa hallita omaa seksuaalikäyttäytymistään ja asia vaikuttaa tällöin kielteisesti omaan elämänlaatuun.
Hyvä kuulla, että olet jo saanut aiemmin apua tilanteeseesi. Elämä on eräänlaista aaltoliikettä koko ajan. Tämän vuoksi on mahdollista, että joskus voi omassa tilanteessa tapahtua takapakkiakin. Kuvaamasi tunteet ovat siten hyvin tavallisia. Omaan tilanteeseensa kannattaa kuitenkin suhtautua armollisesti. Olet jo aiemmin löytänyt työkaluja tilanteesi työstämiseen, nyt on hyvä käyttää näitä avuksi koettuja keinoja uudestaan. Millaisissa tilanteissa olet huomannut ajattelevasi pornon katselemista? Addiktiot toimivat monesti selviytymiskeinoina ja niillä saatetaan pyrkiä häivyttämään elämän kielteiset puolet ja hakemaan pikaista nautintoa. Joskus pornon pariin saattaa hakeutua esimerkiksi silloin, kun on tylsää tai tarvitsee jonkinlaista pakokeinoa arjesta.
Aivoja ei voi pakottaa, mutta niitä voi huijata. Erilaiset mieleen tulevat ajatukset on lupa huomioida ja tunnistaa, mutta antaa sitten niiden lipua pois mielestä. Jos voimakas ahdistuksen tunne tulee esimerkiksi kesken työpäivän, voi yrittää tilannetta helpottaa lähtemällä liikkeelle. Konkreettinen paikaltaan nouseminen ja pieni jaloittelu voivat katkaista ajatuskierteen syntymisen jo alkuunsa. Mikäli ajatukset ovat itsepintaisia, voi jaloittelua testata uudestaan. Myös erilaiset ahdistusta lievittävät harjoitukset saattavat toimia myös. Millaiset tekijät kannattelivat sinua arjessasi silloin, kun koit tilanteesi olevan tasapainossa? Tällaiset seikat on hyvä pitää elämässä nyt vaikeinakin hetkinä. Jos koet, että pornon katsominen on suurempi ongelma kuin ahdistavat ajatukset, voi puhelimeen tai tietokoneelle asentaa esto-ohjelman tilanteen helpottamiseksi.
Sinua varmasti hyödyttäisi keskusteleminen psykologin kanssa. Tarvittaessa voit myös ottaa asian puheeksi työterveydessä ja miettiä sairausloman mahdollisuutta, mikäli koet työkykysi alentuneen. Lisäksi seksuaaliterapiasta on varmasti apua tilanteessasi. Asiaa ei tarvitse hävetä ja voit rohkeasti hakeutua esimerkiksi saman terapeutin vastaanotolle. Olet arvokas ihminen ja ansaitset voida hyvin. Yksin ei tarvitse pärjätä, joten haethan rohkeasti apua. Halutessasi voit vielä tutustua Mielenterveystalon omahoito-ohjelmiin,  Terveyskirjaston artikkeliin ja Paula Hallin Koukussa seksiin -kirjaan, mikäli kaipaat laajemmin tietoa ja neuvoja aiheeseen liittyen.
Neuvonnan tiimi