Pelkään ennenaikaista siemensyöksyä jne.
Olen pitänyt yhden naisen kanssa juttuja kolmisen kuukautta. Tuntuu, että nyt tuntuisi olevan seksin aika. Olemme olleet toisiamme lähellä ja hyväilleet toisiamme vaatteiden päältä. En tiedä miksi en saa erektiota pysymään ja kondomia paikoilleen, vaan erektio menee heti kun yritän laittaa kondomin? Mitä jos näin tapahtuu kun penis on emättimessä? Miten penis työnnetään emättimeen ja millaisessa asennossa naisen olisi tällöin hyvä olla? Mitä jos saan ennenaikaisen siemensyöksyn? Entä jos nainen nauraa minulle tästä?
Olemme hyväilleet toisiamme vain vaatteiden päältä ja jotenkin olen saanut punastumiseni kuriin. Pelkään kai sitä, että naiselle paljastuu jotenkin, että minulla on poikuus jäljellä.
Miten toimia? Olen 29.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että lähestyit näillä tärkeillä kysymyksillä. Kerroit, että sinulla ja yhdellä naisella on ollut juttua noin kolme kuukautta ja että nyt tuntuisi olevan seksin aika. Esitit tähän liittyen joitakin kysymyksiä ja kerroit myös joistakin sinun huolistasi.
Pohdit, miksi erektiosi ei pysy, kun laitat kondomin päälle ja mitä jos näin tapahtuu, kun peniksesi on emättimessä. On tavallista, että kondomin laittaminen peniksen päälle aiheuttaa peniksen veltostumisen. Syitä tähän on monia. Yksi on yksinkertaisesti se, että kondomin laittaminen paikoilleen ei aina koeta kovin eroottiseksi. Toinen syy on erektion menettämisen pelko. Muita syitä ovat esimerkiksi yleinen stressi, jännittäminen tai väsymys.
Miehen erektiosta on valitettavasti tullut osa suorittamiskulttuuria, minkä vuoksi moni kokee turhaan epäonnistumisen tunteen, jos se menetetään edes hetkeksi seksin aikana. On kuitenkin täysin luonnollista, että penis ei ole lakkaamatta erektiossa seksin aikana. Usein erektio kuitenkin saadaan takaisin, jolloin kondomin pukemista voidaan yrittää uudelleen. Yhdyntään kannattaakin varautua usealla kondomilla. Seksiä voi myös jatkaa ilman erektiota esimerkiksi käsin tai suun avulla. Käsi- ja suuseksin hyvät puolet yhdyntään verrattuna on, että niissä on yleensä helpompi hyväillä klitorista, joka on usealle naiselle suuri nautinnon lähde.
Pohdit myös sitä, että mitä jos saat ennenaikaisen siemensyöksyn ja entä jos nainen nauraa sinulle tästä. Ennenaikainen siemensyöksy on yleistä, mutta monella se ei ole pysyvä vaiva. On tavallista, että esimerkiksi ensimmäisillä kerroilla, kun seksiä harrastetaan, tapahtuu suhteellisen nopea ejakulaatio. Voi kuitenkin myös olla, että yhdyntä kestää pitkän aikaa. Jos ejakulaatio tapahtuu nopeasti seksiä voi jatkaa esimerkiksi suulla tai käsillä.Toisen henkilön reaktioita on vaikea tietää etukäteen, mutta tilanteessa ei ole mitään naurettavaa. Siitä huolimatta, kuinka toinen reagoi tällaisessa tilanteessa, voi itse pitää mielessä sen, että ei ole tehnyt mitään väärää.
Silloin, jos erektioon tai siemensyöksyyn liittyvät vaivat jatkuvat pitkään tai ovat usein toistuvia, kannattaa käydä keskustelemassa lääkärin, seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin kanssa.
Kysyit myös miten penis työnnetään emättimeen ja millaisessa asennossa naisen olisi hyvä olla silloin. On olemassa monia asentoja, joissa penis voidaan työntää emättimeen. Peniksen voi asettaa emättimen suuaukolle käden avulla ennen kuin lähtee työntämään sitä sisään lantion avulla. Nainen voi myös asettaa peniksen oikealle kohdalle kädellään ja esimerkiksi asennoissa, jossa hän on päällä, hänen on myös mahdollista itse laittaa peniksen emättimeensä.
Viestissäsi sanoit myös pelkääväsi, että naiselle paljastuu jotenkin, että sinulla on poikuus jäljellä. Poikuus ei ole hävettävä asia. Siitä ei kuitenkaan tarvitse kertoa, jos se tuntuu epämukavalta, mutta asiasta puhuminen saattaa vähentää paineita ja pelkoja melko paljon. Seksiin ja yhdyntään liittyvistä huolista voi olla hyvä puhua etukäteen osapuolten kesken. Se saattaa helpottaa paineita ja stressiä. Ensimmäisestä kerrasta voit lukea lisää täältä. Nautinnollisia hetkiä!
Anna Ahtiainen & Oona Turunen