Pelkään seksiä naisen kanssa
Olen mies. En enää uskalla harrastaa ikinä naisen kanssa seksiä. Tämä siksi, että vaikka oltaisiin molemmat suostuneet seksiin yhteisymmärryksessä niin miten käy jos nainen muuttaa mieltään esim. viikon päästä ja syyttää että olisin raiskannut ka painostanut seksiin. Tähän riittää yksi riita ja naisen kosto asian suhteen. Toki kyseessä olisi perätön ilmianto, mutta en voi sitä riskiä ottaa että naisen valheita uskottiin ja joutuisin oikeuteen,saisin tuomion, menettäisin työpaikkani, maine menisi ja pahimmassa tapauksessa joutuisin vankilaan syyttömänä. Perättömiä ilmoituksia valitettavasti tapahtuu ja ne ovat korostaneet näinä meetoo aikoina.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Onpa ikävää kuulla, että nykyiset ajat ovat saaneet elämäsi siihen tilanteeseen, ettet uskalla harrastaa enää seksiä naisen kanssa. Onko kyseessä ollut juuri tuo metoo-kampanja, joka on saanut sinut miettimään näitä asioita vai onko sinulle tai jollekin läheisellesi kenties tapahtunut menneisyydessäsi jotakin sellaista, joka nostaa tällaisen pelon pintaan?
Seksiähän ei ole mikään pakko harrastaa elämässään, jos ei se tunnu itselle sopivalta asialta. Viestistäsi saa kuitenkin sellaisen kuvan, että seksi kiinnostaisi, mutta näet riskit liian suurena. Millaiset asiat tuovat sinulle turvallisuuden tunnetta? Aiheuttaako elämässäsi sinulle jotkin muutkin seikat, seksin lisäksi, ahdistusta tai pelkoa?
Ehkäpä seksi vakiintuneessa parisuhteessa tai jonkun muun vakikumppanin kanssa voisi tuntua turvallisemmalta kuin seksi satunnaisen kumppanin kanssa. Uskon, että osaat kohdella kumppaniasi kunnioittavasti ja tärkeintähän tuossa metoo-kampanjan sadossa on se tieto, että toiseen ei kosketa ilman lupaa. Sain käsityksen, että tämäkin seksuaalisuuden aspekti on sinulla hallussa, joten sen suhteen sinulla ei ole oletettavasti hätää.
Kun seksiakti on tapahtunut yhteisymmärryksessä ja kumppani on mieleltään tasapainoinen, ei ole syytä olettaa, että kumppani myöskään alkaisi syyttelemään perättömästi näin vakavissa asioissa. Ehkäpä voit tehdä eräänlaista ”seulontaa” jo ennen sänkyyn menemistä kumppanien suhteen. Mikäli kumppani tuntuu syyttelevän kaikkea ympäristöään aivan turhistakin asioista tai tuntuu kovinkin kostonhaluiselta, on ehkä parempi vielä jutella omista ajatuksistaan ja peloistaan avoimesti toisen kanssa. Tasapainoinen kumppani ottaa kyllä tunteesi huomioon ja ei syytä sinua turhin perustein.
Perättömät raiskaussyytökset ovat kiellettyjä ja lain mukaan sinulla on oikeus tehdä rikosilmoitus, jos sinua on kohdeltu väärin. Laki on siis oikeudenmukainen sukupuoleen katsomatta.
Pelon kanssa ei ole helppoa elää ja jos sinusta yhtään vain tuntuu siltä, että kaipaisit tukea tilanteessasi, voit aina tulla juttelemaan meidän kanssamme joko neuvontapuhelimeemme tai varata ajan seksuaalineuvojan luota. Molemmat palvelut ovat luotettavia ja ilmaisia. Tuon neuvontakäynnin voi hoitaa myöskin Skypen kautta. Lisäksi Väestöliitto tarjoaa maksutonta neuvontaa netissä. Mikäli ahdistus kattaisi muitakin elämänalueitasi, voit tutkia esimerkiksi Mielenterveystalon ahdistuksen omahoito-ohjeita. Toivottavasti sinulla on jatkossa turvallisempi olo. Kaikkea hyvää sinulle.
Maija Nieminen