Peniksen arka iho
Hei,mistä johtuu että aina yhdynnän jälkeen penikseni iho on todella arka?onko väärin että mielummin masturboin tämän takia,vaikka vakituinen suhde ja olen naiseni kanssa parin kuukauden välein yhdynnässä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä asia, että tarkkailet terveyttäsi. Ihmisen iho voi tuntua aralta esimerkiksi yhdynnän aiheuttaman mekaanisen ärsytyksen takia. Onko sinulla herkkä iho noin muutoin tai ilmeneekö arkuutta vain yhdynnän jälkeen? Näkyykö ihossa mitään oireita? Joissakin tilanteissa oireita voi syntyä myös tulehduksien tai seksitautien takia. Lisäksi erilaiset kemikaalit, kuten pesuaineet tai liukuvoiteet voivat vaikuttaa peniksen ihoon. Oletko havainnut, onko tilanne sama kondomia käyttäessä? Kauanko tilanne on ollut samanlainen ja kuinka nopeasti arkuus menee ohi? Muun muassa tällaisia kysymyksiä voi miettiä sopivaa auttamismuotoa etsittäessä.
Kehoaan on hyvä kuunnella ja tehdä vain sellaisia asioita, jotka eivät aiheuta epämukavuutta. Parisuhteessa ollessaankin on mahdollista masturboida, jos se tuntuu itsestä hyvältä. Teetkö masturboinnin yhteydessä jotakin eri tavalla, ettei ihosi muutu araksi? Kyseisiä helpottavia keinoja voi ottaa mukaan myös yhdyntään.
Omasta tilanteestaan on tärkeää jutella kumppaninsa kanssa. Seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää, joten yhdessä voitte miettiä teille sopivan tavan nauttia seksuaalisuudestanne ja toisistanne. Yhdyntöjen tiheydelle ei ole olemassa mitään rajoituksia, joten yhdynnässä voi olla parin kuukauden välein, jos se sopii molemmille.
Kuvaamasi tilanne voi vaikuttaa niin omaan kuin parisuhteenkin hyvinvointiin. Kokonaisvaltaisen terveyden kannalta helpotusta saa lääkärin tai psykologin luota. Mikäli asia vaikuttaisi parisuhteeseen, kannattaa jutella tilanteesta pariterapeutin, seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin kanssa. Halutessasi löydät tarkemmat yhteystietomme täältä. Ihon arkuudesta ei ole mukava kärsiä, joten jos asia vaivaa sinua ja hyvinvointiasi, on tärkeää ottaa asia puheeksi ammattilaisen kanssa.
Neuvonnan tiimi