Peniksen ja kivesten kutina
Pitääkö penistä ja kiveksiä rasvailla välillä jos tuntuu kuivalta? Onko haittaa jos esinahan alle myös menee rasvaa?
Ajoin karvoja kiveksistä, peniksen varresta ja nivusista, tämän jälkeen alkanut kutisemaan.
Olisko hyvä myös rasvailla peniksen aluetta vaikka ei kutiaisi?
Voiko kuivalla runkkaaminen myös tehdä kutinan tunnetta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Sukuelinten alue voi helposti alkaa kutista esimerkiksi karvojen ajelemisen jälkeen. Aluetta voi yrittää rauhoittaa jo heti ajelun jälkeen intiimialueelle sopivilla viilentävillä voiteilla. Kutinaa ja kuivuutta voi myöhemmin lievittää ensin huuhtelemalla alueen ja sitten levittämällä kevyttä ja hajusteetonta voidetta. Ei haittaa, jos voidetta menee vähän esinahan alle, mikäli voide on kevyttä.
Joillakin iho on taipuvainen kuivumaan esimerkiksi talvella. Tällöin oloaan voi helpottaa rasvaamalla myös sukuelinten aluetta. Mikäli voide ei tuki ihohuokosia ja sopii myös intiimialueelle, voi penistä rasvata omaa kehoaan kuunnellen. Penistä ei ole kuitenkaan pakko rasvata, jos ei halua. Riittää, että pitää huolta tavallisesta päivittäisestä hygieniasta ja antaa alueen myös välillä hengähtää ilmakylpyjen muodossa.
Kuivalla runkkaaminen saattaa aiheuttaa esimerkiksi hiertymiä ja siten ärsytystä ja kutinaa sukuelinten alueella. Runkkaamisen yhteydessä kannattaa käyttää liukuvoidetta. Liukuvoide vähentää kitkaa ja ihoärsytystä.
Tarkemmin tietoa omasta terveydestäsi ja voiteista saat terveydenhoitajalta. Mikäli kutina ei lievity tai alueelle syntyy muita oireita, on tärkeää myös tällaisissa tapauksissa kääntyä terveydenhuollon ammattilaisen puoleen. Noin muutoin voit olla rauhassa tilanteesi suhteen.
Neuvonnan tiimi