Pettäminen
Moikka. Oon ollut nyt vähän päälle kolme vuotta parisuhteessa. Asuttiin myös vuosi yhdessä mutta muutin takaisin kotipaikkakunnalleni. Meidän suhteessa on aina ollut ryppyjä sun muita mutta silti rakastetaan toisiamme järjettömän paljon. Mulla on nyt varmaan vuoden ollut semmonen fiilis etten ehkä enää jaksa tätä suhdetta mutta aina kun alan miettimään tätä mietin kaikkia hyviä hetkiä.. Viime viikonloppuna lähdin viettämään iltaa työkaverini kanssa (johon olen ollut ihastunut jo melkein puoli vuotta) ja ilta päättyi seksiin. Mietin sitä ennen haluanko tehdä tämän poikaystävälleni, ja tulin siihen tulokseen että kaduttaa kuitenkin myöhemmin jossen nyt makaa ihastukseni kanssa. Olen edellisessä parisuhteessa jo pettänyt, ja lupasin etten enää ikinä petä ketään muuta ja tässä sitä taas ollaan. Miten kerron poikaystävälleni? Hänen kolme edellistä tyttöystäväänsä kaikki pettivät häntä ja nyt olen neljäs, en millään haluaisi satuttaa häntä koska rakastan häntä liikaa, mutta vahinkohan on jo tapahtunut.
Olen myös pahasti masentunut ja koukussa itseni satuttamiseen ja tämä että olen taas käyttäytynyt epäkunnioittavasti rakastani kohtaan vaan pahentaa asioita. Eilen aamulla herätessäni mietin taas vaihteeksi viimeisiä sanojani, ja että missä itseni päättäisin.

Hei ja kiitos viestistäsi. Hyvä että olet lähtenyt hakemaan tukea.
Tartun ihan ensiksi aiheeseen, josta kirjoitat viestisi lopussa. Kerrot olevasi pahasti masentunut ja itsetuhoinen siinä määrin, että pohdit itsemurhaa ulospääsytienä. Kannat raskasta taakkaa, jota kenenkään ei kuuluisi joutua kantamaan yksinään. Saatko tällä hetkellä masennukseesi ja itsetuhoisuuteesi hoitoa? Oletko rohkaistunut kertomaan kenellekään elämässäsi olevalle ihmiselle itsetuhoisuudestasi ja itsemurha-ajatuksistasi?
Toivottomimmaltakin tuntuvaan tilanteeseen on saatavilla apua. Laitan viestin loppuun joitakin yhteystietoja tahoista, joihin sinun on mahdollista ottaa yhteyttä. Jos tuntuu että yhteyttä ei saa otettua omin voimin, niin voit pohtia että olisiko elämässäsi joku henkilö, joka voisi tarvittaessa auttaa sinua.
Sitten varsinaiseen kysymykseesi. Jokaisen pettämisen tai rinnakkaissuhteen tarina on omanlaisensa. Ihmisillä on myös hyvin erilaisia tapoja jatkaa elämää pettämisen jälkeen. Osa kertoo suhteen ulkopuolisista tapahtumista kumppanilleen, osa valitsee olla kertomatta. Myös perustelut näiden valintojen takana ovat aina yksilöllisiä.
Kerrot miettineesi jo pidempään, että et ehkä enää jaksa nykyistä suhdettasi. Toisaalta kerrot tuntevasi edelleen rakkautta nykyistä kumppaniasi kohtaan. Kerrot myös ihastuksestasi työkaveriisi. Kysymys siitä, lähteäkö suhteesta vaiko jäädä, on lähestulkoon aina ristiriitojen sävyttämä. On hyvin tavallista, että mielipide jäämisen ja lähtemisen välillä voi vaihdella useita kertoja samankin päivän aikana. Toisinaan ihminen voi yrittää ratkaista parisuhteeseen liittyvää ristiriitatilannetta myös rinnakkaissuhteella. Usein keino tuottaa kuitenkin lisää ristiriitaisia fiiliksiä.
Voisiko nyt olla aika pysähtyä sen kysymyksen äärelle, että haluatko rakentaa suhdetta nykyiseen kumppaniisi vai siirtyä eteenpäin? Kysymys kuulostaa isolta, mutta sitä on järkevää pilkkoa pienempiin osasiin. Oletko esimerkiksi pohtinut sitä, millaisia haluja ja tarpeita sinulla on ihmissuhteissasi yleensä ja parisuhteessasi erityisesti? Koetko että antaako nykyinen parisuhteesi sinulle niitä asioita, joita arvostat ja tarvitset? Mikä nykyisessä parisuhteessa on hyvin? Mikä ei mielestäsi ole hyvin?
Pettämisestä kertomiseen ei ole olemassa yhtä kaavaa. Jos päätät että haluat kertoa kumppanillesi, on hyvä varmistua siitä, että tilanne on mahdollisimman rauhallinen ja molemmille osapuolille turvallinen. Pettämisestä kertominen voi herättää sekä sinussa että kumppanissa voimakkaan tunnereaktion. Kommunikaatiotavoistanne riippuen voi myös olla, että toinen tarvitsee aikaa ja tilaa sulatellakseen kuulemaansa asiaa.
Koska kerrot, että olet tällä hetkellä masentunut ja itsetuhoinen, kannattaa sinun pohtia omaa jaksamistasi pettämisestä kertomisen suhteen. Jos sinussa aktivoituu vahva tunnetila käydyn keskustelun pohjalta niin miten voisit varmistaa, ettet vahingoita itseäsi? Kehen voit olla yhteydessä saadaksesi tukea?
Kannustaisin sinua ottamaan meihin yhteyttä yhteydenottolomakkeella, jotta voisimme varata keskusteluajan ja pohtia tilannettasi ja tuen tarvettasi vielä tarkemmin. Neuvontamme on maksutonta, sitä saa myös etänä ja tapaamiseen voi osallistua joko yksin tai kumppanin kanssa. Voit ottaa yhteyttä myös puhelinpäivystykseemme.
Suomen Mielenterveysseuran valtakunnallisen kriisipuhelimen päivystysajat ovat varsin laajat ja palveluun voi soittaa anomyymisti. Lisätietoa löydät täältä. Tukinet on netissä toimiva kriisikeskus ja keskustelufoorumi. Tukinetissä on mahdollisuus päästä juttelemaan kahdestaan tukihenkilön kanssa. Lisätietoja löydät täältä. Mielenterveystalossa on maksuton netissä toimiva omahoito-ohjelma, joka tarjoaa tukea ja tietoa viiltelyn ja itsetuhoisuuden hallintaan. Ohjelma löytyy täältä. Mielenterveyden ongelmiin on saatavilla tukea myös oman paikkakunnan terveysasemalta, opiskelija-  tai työterveyshuollosta.
Voimia sinulle, älä jää yksin pohdintojesi kanssa.
Maria Vihlman