Pienet rinnat
Hei! En ole varma oletteko vastanneet jo tällaiseen kysymykseen, joten laitan nyt uuden kysymyksen.
Olen siis melkein alipainoinen (175cm/56,5kg about), mulla on tosi leveät hartiat ja pienet rinnat – se saa mut tuntemaan itteni tosi maskuliiniselta ja harmittaa tosi paljon kun muakin nuoremmilla näkyy aina sosiaalisessa mediassa isommat rinnat.
Mä syön suhteellisen säännöllisesti ja oon alkanu syömään enemmän erilaisia ruoka-aineksia ja syön silti tosi paljon suklaata, mutta kun sitä painoa ei näy missään! Mä tiedän et jos saisin painoa lisää niin nä rinnatkin kasvais, mut mä en vaan saa painoa millään. Oon saavuttanu jo mun maksimipituuden, joten mielestäni voisin kasvaa nyt leveyssuunnassa mut ei vaan käy.
Mulla on suhteellisen hyvä itsetunto tosin ja vielä sekin auttaa kun poikaystävä kehuu ja sanoo että rakastaa mun kehoa just tällasenä ku se on; mut joskus mulla vaan tulee tällasia tosi pahoja aikoja millon en nää mun kehos mitää hyvää.
Se myös sit vaikuttaa meiän petipuuhiin, ku välillä haluan olla paita päällä tms. ku häpeen näitä mun pieniä rintoja vaan niin paljon… onko mitään lohduttavia juttuja, joita mun pitäis tietää?
Kiitos jo etukäteen!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että otit yhteyttä. Kehomme ja myös suhteemme omaan kehoomme muuttuvat läpi elämän. On hyvin tavallista kokea epävarmuutta omasta kehosta tai sen osista, kuten rinnoista. Oman kehon kanssa voi kuitenkin yrittää ystävystyä, jolloin kehoa on mahdollista katsoa hyväksyvämmin silmin.
Media ja some luovat kuvaa ihannevartaloista, jotka jäävät kauas todellisuudesta ja itse asiassa usein myös muiden ihmisten oikeista ihanteista. Usein itseä tulee verrattua mielikuviin, joita esimerkiksi somea seuraamalla muiden ihmisten elämästä saa. Kenenkään vartalosta ei kuitenkaan voi tehdä päätelmiä hänen kehosuhteestaan tai onnellisuudestaan.
Kerrot pohtivasi etenkin rintojen ja naisellisuuden yhteyttä. On hyvä muistaa, ettei mikään yksittäinen ruumiinosa ole naiseuden merkki. Naiseksi identifioituvilla ihmisillä voi olla kaikenlaisia, kaiken muotoisia ja kaiken kokoisia rintoja, ja osalla ei ole rintoja ollenkaan. Vain sinulla on oikeus määritellä itsesi ja sukupuolikokemuksesi.
Tuot ilmi kysymyksessäsi, että pienet rinnat herättävät sinussa häpeää, jonka vuoksi pidät toisinaan paidan päällä petipuuhien aikana. Epävarmuus tai tyytymättömyys omaan kehoon voivat viedä huomion ja ajatukset muualle yhteisestä hetkestä ja vähentää nautintoa. Jos huomiosi kiinnittyy seksin aikana ikäviin ajatuksiin, hyvä keino voisi olla palauttaa huomio kehon tuntemuksiin: mitä juuri nyt aistit eri puolella kehoa? Jos jonain päivänä rinnat vaivaavat sinua erityisen paljon, voit vaikkapa pyytää poikaystävääsi koskettamaan sinua sellaisista kohdista, jotka tuntuvat sinusta mukavilta ja joista pidät itsessäsi. Tärkeintä on, että sinun on mukava ja turvallinen olla.
On olemassa erilaisia harjoituksia, joilla voit luoda lempeää yhteyttä kehoosi ja vahvistaa positiivista minäkuvaa. Olemme hiljattain julkaisseet myös kehosuhdetta käsittelevän blogitekstin. Teksti löytyy täältä. Joskus luottohenkilöille, kuten kumppanille, ystävälle tai vanhemmalle puhuminen saattaa auttaa. Luotettavan ja lempeän ihmisen avulla itseäänkin voi oppia katsomaan lempeämmin.
On hienoa, että olet löytänyt itsellesi poikaystävän, joka kehuu sinua ja kertoo sinulle, kuinka rakastaa kehoasi juuri sellaisenaan. Olemme kaikki ainutlaatuisia, ja kaikki rinnat ja kehot ovat erilaisia ja kauniita. Meillä kaikilla on lupa olla sellaisia kuin olemme ja olet hyvä omana itsenäsi silloinkin, kun sinusta itsestäsi ei tunnu siltä.
Jos haluat jatkaa juttelua, voit soittaa maksuttomaan neuvontaamme.
Minna V. & Maria Vihlman