Pieni penis levossa
Hei, olen miettinyt miksi minulla on todella pieni ja ohut penis levossa (4-6cm), mutta erektiossa on normaalin paksuinen ja noin 18-19cm pitkä. Penikseni on myös todella herkkä kylmälle, se tahtoo talvisin melkein vetäytyy kokonaan sisään, onko ihan normaalia vai pitäisikö huolestua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Peniksen ulkonäkö ja koko vaihtelee ihan omistajansa mukaan. On ihan tavallista, että erektiomitassa voi olla reilustikin eroa lepomittaan. Lepomitasta ei siis voi päätellä peniksen mittaa erektiossa, vaan nämä muutokset ovat aina yksilöllisiä. Erektiossa peniksen paisuvaiskudos täytyy verellä ja siksi peniksen koko muuttuu verrattuna lepotilaan.
On ihan luonnollista, että penis vetäytyy kylmässä. Kylmyys saa verisuonet supistumaan, mikä taas rajoittaa veren virtausta penikseen. Myös kivekset vetäytyvät kylmässä ylöspäin, lähemmäs kehoa, jotta kiveksissä säilyisi optimaalinen lämpötila. Reaktio on hyvin tuttu muillekin miehille.
Kyseessä on varmaankin vain yksilöllinen vaihteluväli, mitä tulee tuohon peniksen vetäytymiseen. Luultavasti kehosi hoitaa asian niin, että peniksesi ja kiveksesi voisivat hyvin ja olisivat juuri niille sopivassa lämpötilassa. Jos tilanne kuitenkin vaivaa sinua ja haluat täyden varmuuden, voit jutella asiasta terveydenhoitajan kanssa. Voi hyvin!
Maija Nieminen