pillu
Mitä pillussa tapahtuu yhdynnän aikana? Venyykö se paljon? Koveneeko se kuten penis? Mikä saa sen puristumaan penistä vasten? Reagoiko pillu samalla tavalla käytettiinpä kondomia tai ei?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että uskalsit kysyä sinua mietityttäneitä asioita meiltä. Pillu on noin 10 cm pitkä, putkimainen ja lihaksikas elin. Pillu on hieman litteä, mutta esimerkiksi yhdynnän ja synnytyksen aikana se on luotu joustamaan. Pillu on siis hyvin mukautuva elin ja siksi se voi tuntua peniksen ympärillä miellyttävältä. Jotta yhdyntä olisi mahdollinen, erittää pillu kiihottuessaan nestettä, jonka avulla penis on helpompi työntää sisään.
Lantionpohjassa on mattomaisesti lihaksia niin emättimen, virtsarakon kuin peräsuolenkin ympärillä. Nämä lihakset ovat voimakkaita ja niitä harjoittamalla sekä supistelemalla voi yhdynnän aikana tuottaa mielihyvää peniksen ympärille. Orgasmin hetkellä voidaan havaita tahattomia pieniä lihaskouristuksia.
Pillu itsessään ei kovene, mutta häpyhuulten yhtymäkohdassa sijaitseva klitoris on samanlaista paisuvaiskudosta kuin peniskin ja siksi se kiihottuessaan paisuu ja kovenee hieman.
Kondomia on hyvä käyttää, mikäli haluaa ehkäistä raskauden ja seksitautien mahdollisuuden kaikissa seksin muodoissa. Kondomilla ei kuitenkaan pitäisi olla vaikutusta pillun reagoimiseen, toki jokaisen keho on yksilöllinen.
Pidä avoin ja utelias mieli läpi elämän ja kysy uudestaankin meiltä, jos jokin vielä askarruttaa. Halutessasi voit myös aina kääntyä terveydenhoitajan tai luotettavan aikuisen puoleen, he neuvovat sinua mielellään lisää.
Maija Nieminen