Pippelillä leikkimisen vähentäminen
Mun mielestä mulla on tosi hieno pippeli ja on vielä siistimpää kun se nousee pystyyn! Silloin tekee mieli koko ajan kosketella sitä ja se tuntuu jännältä. Mut välillä en osaa lopettaa ja teem sitä ehkä vähän liikaa. Mitä pitää tehdä ettei leikkis pippelillä liikaa vaikka se onkin mun lempi puuhaa

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa kuulla, että pidät pippelistäsi ja sen toiminnoista. Pippelin pystyyn nouseminen on luonnollinen asia, josta saa olla ylpeä. Myös pippelin kosketteleminen tuntuu monista jännältä. Pippeliä saa kosketella, jos se tuottaa itselle mielihyvää. Jos pippelin kosketteleminen on kovin uutta vielä, voi hyväilemistä tulla harrastaneeksi runsaastikin. Mikäli koet, että pippelillä leikkiminen vaikuttaa kielteisesti esimerkiksi koulunkäyntiin, harrastuksiin, sosiaaliseen elämään tai nukkumiseen, on hyvä pitää taukoa itsetyydytyksestä.
Jos koet, että haluaisit vähentää pippelillä leikkimistä, voit miettiä muita sinulle iloa tuottavia asioita. Millaiset asiat saavat ajatuksesi muualle tai millaisten asioiden parissa viihdyt? Jotkut tykkäävät esimerkiksi harrastaa liikuntaa, tehdä käsillä jotain, kuunnella musiikkia, nähdä kavereita, lukea tai katsoa elokuvia. Ajatuksia voi tietoisesti yrittää huijata jonkin muun asian äärelle pippelillä leikkimisen sijaan.
Mikäli tilanteesi vaivaa sinua, kannattaa asiasta puhua turvalliselle aikuiselle tai terveydenhoitajalle. Tällaiset tilanteet ovat heille tuttuja. Heiltä voi myös kysyä muistakin itseä mietityttävistä asioista. Pippelillä leikkimisessä ei ole kuitenkaan mitään pahaa. Omaa kehoaan kuulostellen on mahdollista muodostaa itselleen sopiva itsetyydytysväli.
Neuvonnan tiimi