Pippelin koon vertaileminen toisten pippeleihin
Minua vaivaa, että minulla on niin pieni pippeli. Olen täyttänyt äsken 14 vuotta, ja liikuntatuntien jälkeen suihkussa olen huomannut, että muilla pojilla on kaikilla isommat pippelit kuin minulla. Minulla se on jäykistyneenäkin vain yhdeksän senttinen, ja pehmeänä ollessa se on vain puolet siitä. Toiset vilkuilevat pippeliäni kuin säälien, että se on noin pieni. Miksi se ei kasva kuten muilla?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pippelin kokoon liittyvät asiat huolettavat monia muitakin. Jos virtsaaminen, erektion ja siemensyöksyn saaminen onnistuvat, voi asian suhteen olla huoletta. Jokaisen pippeli on omanlaisensa ja hyvä sellaisenaan.
Olet kehittyvässä iässä, joten pippelisi saattaa vielä kasvaa. Jokaisen kehityksen ja kasvun tahti on omanlaisensa, joten on hyvä välttää vertailua muihin. Kasvutahti määräytyy perintötekijöiden mukaan. Jos asia painaa mieltä, voi kehityksestään saada ajantasaista tietoa terveydenhoitajalta. Hänen kanssaan on mahdollista puhua myös tunteista, joita oma tilanne herättää.
Ihmisillä on kehossaan erilaisia kohtia, jotka he haluaisivat piilottaa tai muuttaa. Tällaisissa tilanteissa saattaa helposti luulla, että muutkin huomaavat nämä ”epäkohdat” kehossa, vaikka todellisuudessa näin ei välttämättä ole. On mahdollista, että liikuntatuntien jälkeen myös joku muukin luokkalaisesi kokee epävarmuutta oman kehonsa ulkonäöstä. Toisten katseiden kohteena ei kuitenkaan ole mukavaa olla. Jos sinusta tuntuu, että muiden katseet häiritsevät, voi toisille sanoa ystävällisesti asiasta. Mikäli tilanne ei helpota, kannattaa asiasta puhua opettajan kanssa.
Oma pippelisi on aivan yhtä hyvä kuin muidenkin pippelit. Kaikenkokoisilla ja kaikennäköisillä pippeleillä on mahdollista kokea ja tuottaa nautintoa. Pippelin koko ei ole nautinnon mitta. Mikäli asia edelleen huolettaa sinua, voit jutella asiasta turvallisen aikuisen kanssa tai soittaa Poikien Puhelimeen.
Neuvonnan tiimi