Pissan pidättäminen
Tänään koulussa pidätin pissaa, koska aattelin, että kestän. Viimeisellä tunnilla paine kasvoi suureksi ja sattui. Tunnin loputtua menin äkkiä vessaan ja pissaa tuli tosi paljon. Voiko tästä olla haittaa penikselle? Voiko se esim pienentyä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olet kiinnostunut terveydestäsi ja siitä, kuinka ylläpitää hyvinvointiaan. On ymmärrettävää, että joskus on tilanteita, jolloin on kohteliasta hieman lykätä pissalle menemistä. Tärkeää olisi, ettei kovin kauaa rääkkäisi itseään vaan kuuntelisi kehoaan ja mahdollisuuksien mukaan menisi pissalle heti kuin vain se on mahdollista. Jos pissan pidättäminen sattuu, yrittää keho varmaankin kertoa jotain, oletettavasti ainakin sen, että pissaa on pidätelty liian kauan.
Pissan pidättäminen ei aiheuta peniksen pienentymistä. Jatkuva pissan pidättäminen voi kuitenkin johtaa riskiin saada virtsatietulehdus tai tilanteeseen, jossa rakon normaali toiminta häiriintyy ja jokaisella pissaamiskerralla rakko ei tyhjennykään kunnolla. Ihan äärimmäisissä tilanteissa on vaarana, että munuaiset vaurioituvat.
Luultavasti nuo kokemasi kivut olivat eräänlaisia kramppikipuja siitä, kun jouduit pitkään pidättämään pissaa. Oletettavasti tuosta yhdestä pissan pidättämisestä ei myöskään koitunut kehollesi mitään pitkäaikaista vaivaa. Voit siis olle huoleti ja jatkaa elämääsi tavallisesti. Jos sinulla vielä ilmenisi jotakin pissaamisvaivoja tai kipuja, kannattaa jutella asiasta terveydenhoitajan kanssa. Voi hyvin!
Maija Nieminen