Pitääkö olla huolissaan?
Hei! Neljä vuotta sitten, kun yhtenä iltana harrastin seksiä miehen kanssa, jota tapailin, hän halusi hetkeksi ottaa kondomin pois, jotta seksi tuntuisi paremmalta. En kyennyt kieltäytymään ja minulla on edelleen mielikuva siitä, että kondomi oli hetken aikaa pois käytöstä. Viimeisen neljän vuoden aikana minulta on testattu neljä kertaa tippuri ja klamydia sekä kerran hiv, testit ovat olleet joka kerta negatiiviset. Raskaaksikaan en tullut. Gynegologilla käydessäni minulla on ollut normaali ja siisti emätin ja klitoris. Pitääkö minun silti olla huolissani sukupuolitaudista?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvä juttu, että haluat huolehtia omasta seksuaaliterveydestäsi. Ikävää kuulla, että tuo neljän vuoden takainen tapahtuma painaa mieltäsi. Ilmeisesti jo tuossa aktin aikana ajatus ilman kondomia harrastettavasta seksistä painoi mieltäsi? Tuntuiko sinusta, että halusit miellyttää tätä kumppania ja et siksi kieltäytynyt vai ottiko hän kondomin pois kysymättä lupaa?
Ilman lupaa kondomin ottaminen pois on luonnollisesti kiellettyä ja maailmalla siitä on paikoitellen saatu kovia tuomioitakin. Jos jokin ei tunnu hyvältä idealta, on jokaisella lupa tuoda oma mielipiteensä myös esiin. Toki aina se ei tunnu helpolta ja asia voi jäädä kummittelemaan mieleen, vaikkei tilanne enää ajankohtainen olisikaan tai kumppanikaan ei olisi enää sama henkilö.
Jos on seksitautien mahdollisuus, on asia tarkistettava testien avulla. Voit olla ylpeä itsestäsi, että olet hoitanut terveyttäsi esimerkillisellä tavalla tässä tilanteessa! Koska sinut on testattu jo useasti tämän kyseisen seksikerran jälkeen ja ilmeisesti gynekologikaan ei ole mitään vaivaa löytänyt, voit oletettavasti olla huoleti jatkossa. Eiköhän jotain olisi jo löytynyt, jos juuri tuosta kerrasta olisi tullut tauteja.
Miten suhtaudut tapahtuneeseen; vaikuttaako tämä neljän vuoden takainen tapahtuma omaan henkiseen tai fyysiseen hyvinvointiisi seksuaalisuuden saralla? Jos tunnet, että kaipaisit vielä keskustelutukea tapahtuneeseen liittyen, voit aina kääntyä joko gynekologisi tai meidän puoleemme. Tarjoamme maksutonta puhelinneuvontaa sekä 1-3 ilmaista käyntiä seksuaalineuvojan vastaanotolla. Huoletonta jatkoa sinulle!
Maija Nieminen