Pitääkö iäkkäältä pestä penis esinahan alta?
Pesin oman papan alapään, pitääkö vanhukselta pestä esinahan alta? Esinahan sain vedettyä taakse kunnolla, mutta takaisin vedettäessä se ei meinannut mennä kunnolla takaisin. Välillä on hankala saada takaisin,niin jätin sen terskan taakse rullalle. Onko tästä haittaa jos jätän taakse vai pitääkö varovasti vetää eteen? Kannattaako tätä venytellä enää vanhalla iällä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat huolehtia läheisesi hyvinvoinnista ja terveydestä. Alapesujen yhteydessä on hyvä pestä penis myös esinahan alta, vaikka henkilö olisi iäkäs. Mikäli tämä ei ole mahdollista, voi sukuelinten alueen pestä näkyviltä osin.
Esinahan tehtävä on suojella peniksen kärkeä muun muassa hankaukselta. Jos esinahka jää terskan taakse, voi alue kuivua ja hankautua alusvaatteissa tai vaipan sisällä. Esinahkaa voi yrittää varovasti vetää takaisin terskan päälle sen verran, ettei tilanne aiheuta epämukavuutta tai kipua. Väkisin ei kuitenkaan kannata liikutella esinahkaa. Pappaasi voi mahdollisuuksien mukaan ohjeistaa sanomaan heti, mikäli jokin sattuu. Tarvittaessa pappasi voi myös auttaa esinahan liikuttelussa. Ihminen itse tuntee parhaiten kehonsa ja sen, miten esinahkaa voi liikutella ilman epämukavuutta.
Tarkemmin tietoa hygienian ylläpitämisestä, hoitotilanteista ja terveydestä saat esimerkiksi terveydenhoitajalta tai paikkakuntasi muista sosiaali- ja terveyspalveluista.
Neuvonnan tiimi