Pitkä parisuhde ja polyamoria
Hei.Ollaan 40+pariskunta ja ollaan oltu yhdessä yli 20-vuotta. Kesän alussa mieheni kertoi olevansa poly. Nyt meidän elämässä on nainen, jota mieheni tapailee muutaman kerran viikossa ja enemmänkin. Olen tutustumassa myös tähän ihmiseen ja meillä synkkaa. Mieheni sanoo, että olen hänen elämänsä rakkaus ja rakastamme toisiamme. Minun on vain välillä vaikea ymmärtää miten voi romanttisesti rakastaa montaa ihmistä? Miten rakkaus voi lisääntyä? Tämä on vielä minulle niin uutta. Miten tämän oppii hyväksymään?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olette pystyneet puhumaan seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin liittyvistä asioista. Tilanne on hyvin uusi teille ja siksi on luonnollista, että asia voi synnyttää paljon ajatuksia. Mukavaa kuulla, että miehesi on ollut avoin tilanteestaan ja olettekin jo tavanneet mainitsemasi naisen kanssa. Avoimuus on olennaista säilyttää jatkossakin.
Jotkut voivat rakastaa romanttisesti useampaa ihmistä. Koska rakkaus on monimuotoinen ja aineeton asia, pystyy rakkaus joskus jakautumaan useammalle ihmiselle. Toki tässä asiassa on paljon eroavaisuuksia ihmisten suhteen. Oletko jutellut miehesi kanssa siitä, miten hän itse kokee nuo miettimäsi asiat? Kaikenlainen keskustelu ja ajatustenvaihto voi auttaa selventämään asiaa sinulle hänen näkökulmastaan.
Toisesta paljastuva uusi puoli voi olla ensin yllätys itselle, jos asia ei ole aiemmin tullut esiin. Ihminen kehittyy ja kasvaa elämän varrella, joten pitkässä parisuhteessa saattaa tulla eteen tilanteita, joissa toinen näkee tai kokee asiat eri tavalla kuin aiemmin. Millaiselta sinusta itsestäsi kyseinen tilanne tuntuu? Millaisen suhteen sinä haluaisit? On tavallista, että monenlaiset kysymykset pyörivät päässä ja esimerkiksi oma asema suhteen sisällä saattaa herättää huolta. Myös sinulla on oikeus puhua tunteistasi ja huolistasi. Keskustelu kolmistaan ja suhteen sääntöjen sopiminen varmasti auttaisi osaltaan asian jäsentelemisessä.
Tilanteen käsittelemiselle ja hyväksymiselle saa ottaa aikaa, jos siltä tuntuu. Olette olleet yhdessä pitkään, joten muutokset suhteessa ja sen mahdollisesti muuttuneessa dynamiikassa voivat tuntua isoilta kokonaisuuksilta käsitellä. Asiaa voi olla helpompi työstää esimerkiksi pariterapeutin, seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin kanssa. Myös vertaistuen saaminen on usein tärkeää. Yksin ei tarvitse näitä asioita pohtia ja ammattilaiselle voikin puhua kaikesta luottamuksellisesti. Autamme sinua/teitä mielellämme lisää muissa neuvontapalveluissamme. Voit halutessasi tutustua vielä monisuhteita käsittelevään artikkeliimme tai Mielenterveystalon parisuhteen tai mustasukkaisuuden omahoito-ohjelmiin, mikäli myös niistä voisi löytyä neuvoja asian käsittelemiseen.
Neuvonnan tiimi