Pms?
Hei, olen nykyään ennen kuukautisia todella herkällä ja ärtyisällä päällä ja se vaikuttaa yleiseen mielentilaani hirveästi. Tämä ei tosin ole joka kuukautista, koska esim viimekuussa tällaista ei ollut. Normaalisti kestäisin sen ja niin myös poikaystäväni, mutta nyt kun minulla on ollut tavallista enemmän stressiä, niin tuntuu että loukkaannun ihan kaikesta mitä minulle sanotaan. En ole siis normaali itseni. Asia stressaa tosi paljon myös itsessään. Voiko tämä olla pms oireilua vaikkei ole jokakuukautista, ja jos on, niin miten siitä pääsee eroon?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Tosi ikävää kuulla, että viime aikoina olet ollut ärtyisä ja sinulla on ollut stressiä. PMS-oireet ovat luonnollisia, mutta sitäkin kurjempia. Oireet voivat olla fyysisiä, mutta hyvin tavallisina pidetään myös muita oireita, kuten ärtyneisyyttä tai itkuherkkyyttä. On hyvin tyypillistä, että oireilu ei ole kaikilla samanlaista joka kuukausi; tässä tietysti on niin hyvät kuin huonot puolensakin. Sinun kannattaa pitää oirekirjaa useamman kuukauden ajalta ja merkitä niin kiertopäivät kuin oireetkin ylös. Näin voit selvittää vähän paremmin itsellesi, onko oireilla jotakin selkeää kaavaa ja miten varautua tuleviin kuukautisiin.
Oletko jutellut asiasta poikaystäväsi tai läheistesi kanssa? Olisi tärkeää, että pystyisit puhumaan asiasta avoimesti ja voisitte yhdessä miettiä, miten helpottaa oloasi parhaiten. PMS-oireiden hoitoon suositellaan noin yleisesti ottaen terveellisiä elämäntapoja ja esimerkiksi alkoholin tai kahvin käyttöä olisi hyvä välttää ennen kuukautisia. Tarkista myös, että saat ravinnostasi kaikki tarvittavat vitamiinit. Lisäksi liikuntaa ja erilaisia rentoutumisharjoituksia voi kokeilla, jos oikein ärsyttää.
Toivottavasti olosi olisi jo nyt parempi. Jos oireet ovat kovin pahoja, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen ja jutella, olisiko mahdollista kokeilla jotakin lääkehoitoa, esimerkiksi yhdistelmäehkäisypillereitä. Lääkärille voi jutella myös stressioireista, jos stressaava tilanne pitkittyy. Mikäli PMS tai stressi vielä rasittaa parisuhdettanne, voitte halutessanne soittaa Sexpon neuvontapuhelimeen, joka on maksuton. Voi hyvin!
Maija Nieminen