Pohdin sitä, kun jotkut valittelevat häpyhuultensa olevan kooltaan sellaiset, että...
Pohdin sitä, kun jotkut valittelevat häpyhuultensa olevan kooltaan sellaiset, että vaatteet jne. aiheuttavat hankausta sun muuta. Miten näitä ihoärsytyksiä voidaan minimoida? Mikä vaatetus ärsyttää vähiten?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvin yksilöllistä, mitkä tekijät saavat aikaan ihoärsytystä tai hankausta. Noin yleisesti ottaen alapäätä saattavat ärsyttää liian tiukat vaatekappaleet sekä keinokuituiset alusvaatteet. Haittavaikutuksia voi siis minimoida käyttämällä väljempiä housuja tai hameita. Alusvaatteissa voi yrittää välttää string-mallisia alushousuja ja käyttää mieluummin puuvillaisia alushousuja, jotka eivät purista. Alapään on myös hyvä antaa välillä hengittää ja siksi alushousut voi niin halutessaan riisua yön ajaksi pois.
Jos mietitään ihoärsytystä laajemmin, voivat alapään terveyteen vaikuttaa myöskin esimerkiksi pitkäaikainen pikkuhousunsuojien käyttö, intiimialueelle sopimattomat pesuaineet sekä vääränlainen pyykinpesuaine.
Jokaisen alapää ja häpyhuulet ovat aina erilaiset ja hyvät sellaisenaan. Jos kuitenkin tuntuisi, että häpyhuulten koko vaikuttaa päivittäisiin toimiin, on hyvä jutella asiasta lääkärin kanssa. Noin muutoin voi ihan rauhassa testailla, mitkä vaatteet ja muut tekijät voisivat auttaa, jos kokee, että alapään iho ärsyyntyy. Jos sinulle jäi vielä kysyttävää asiaan liittyen, voit aina olla uudestaan meihin yhteydessä, neuvomme sinua mielellämme.
Maija Nieminen