Poikaystävä ei koskaan laukea seksin aikana
Hei! Minua on alkanut vaivaamaan, kun poikaystäväni ei koskaan laukea seksin aikana. Emme myöskään oikeastaan ole kokeilleet käsi/suu-”peliäkään” niin pitkälle. Olen kyllä aikaisemmin ottanut asian puheeksi ja hän on kertonut, että revennyt frenulum on osasyy tähän. Mainitsi myös stressin ja sen, että paikat puutuvat. Itsetyydytyksellä hän saa kyllä orgasmin. Mietin, että miten voisin ottaa asian jälleen puheeksi, ilman että siitä tulisi syyllistävä olo hänelle?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olet valmis puhumaan syyllistämättä vaikeiksikin koetuista asioista poikaystäväsi kanssa. Mukavaa kuulla, että poikaystäväsi on taustoittanut tilannettaan ja tuntemuksiaan hieman jo aiemmin. Seksuaalisuus on hyvin herkkä osa-alue ihmisen elämässä, joten siihen liittyvät asiat voivat tuntua hankalilta ottaa puheeksi.
Revenneen frenulumin kohdalle voi syntyä joustamatonta ja kireää arpikudosta. Tämä taas voi vaikuttaa heikentävästi seksielämään. Lisäksi nautinnon kokemiseen ja laukeamisvaikeuteen saattaa vaikuttaa myös aiemmat epäonnistumisiksi tai traumaattisiksi mielletyt seksikokemukset. Onko poikaystäväsi tarkentanut, vaikuttaako revennyt frenulum henkisellä vai fyysisellä tasolla laukeamiseen tai nautinnon kokemiseen? Lääkärin kanssa on hyvä jutella, jos repeytynyt frenulum vaivaa jollakin tavalla (seksi)elämää.
Haittaako poikaystävääsi, ettei hän laukea seksin aikana? Onko seksinne painottunut enemmänkin sinun laukeamisesi ympärille? Laukeaminen on vain yksi osa seksiä. Toiset voivat nauttia enemmänkin kumppanin läheisyydestä, yhteisestä mukavasta hetkestä sekä kokea nautintoa siitä, että pystyvät tuottamaan kumppanilleen seksuaalista mielihyvää. On kuitenkin ymmärrettävää, että itse saattaa joskus toivoa, että saisi laukeamisen kautta eräänlaisen ”varmistuksen” siitä, että myös kumppani on nauttinut yhteisestä seksistä.
Poikaystävän kanssa voi asian ottaa puheeksi jonkin mukavan yhteisen hetken aikana. Toiselta on mahdollista esimerkiksi kysyä, millä tavoin sinä voisit tuottaa hänelle seksuaalista mielihyvää tai millaisista asioista hän pitäisi seksinne yhteydessä. Kokeeko poikaystäväsi stressiä seksitilanteissa vai liittyykö stressi muuhun elämäntilanteeseen? Voit kysyä poikaystävältäsi, olisiko sinulla mahdollisuutta lievittää jotenkin hänen kokemaansa stressiä. Mikäli poikaystävän mainitsema paikkojen puutuminen liittyy seksiasentoihin tai seksin kestoon, voitte miettiä, olisiko erilaisista asentojen vaihtamisista hyötyä puutumisen välttämiseksi.
Kerroit, että poikaystäväsi saa orgasmin itsetyydytyksen yhteydessä. Olisiko teidän mahdollista yhdistää seksiinne yhteinen itsetyydytyshetki, jolloin molemmat voisivat laueta ilman suorituspaineita? Pystyisikö poikaystävän itsetyydytyshetkistä tuomaan yhteiseen seksiinne mukaan jonkin onnistumista tukevan seikan? Poikaystävälle voi kertoa, että haluaisit hänenkin nauttivan seksistänne yhtä paljon kuin sinä nautit. On tärkeää silti huomioida, että nautinnolliseen seksiin ei välttämättä tarvita orgasmia.  Orgasmin voi myös saada ilman siemensyöksyä. Jokaisella onkin omat näkemyksenä siitä, mikä on ”onnistunutta” seksiä.
Millaisia tunteita tilanteenne herättää sinussa? Erilaiset orgasmiin tai siemensyöksyyn liittyvät vaikeudet tai muut seksuaalisuuteen liittyvät seikat voivat synnyttää neuvottomuutta, riittämättömyyden tunnetta tai vaikuttaa heikentävästi molempien itsetuntoon. Siksi erilaisista asioista on tärkeää keskustella kumppaninsa kanssa. Jos oikeita sanoja on vaikeaa löytää kasvotusten, voi toiselle kirjoittaa paperille omia tunteitaan ja ajatuksiaan. Mikäli tilannetta on hankalaa käsitellä kaksin, voi apua saada myös pariterapeutin, seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin luota. Ajan voi varata myös yksin. Lisätietoa muista neuvontapalveluistamme saatte täältä.
Neuvonnan tiimi