Poikaystävääni häiritsee menneisyyteni. Olemme molemmat samassa pienessä yliopistossa, hän yht...
Poikaystävääni häiritsee menneisyyteni. Olemme molemmat samassa pienessä yliopistossa, hän yhtä vuosikurssia alempana kuin itse olen. Ennen kuin edes tapasin häntä, harrastin seksiä kahden eri ihmisen kanssa yliopistostamme. Tämä on nyt alkanut häiritsemään poikaystävääni, ja hän miettii sen takia suhteen jatkoa. Miten hän voisi päästä eroon näistä ajatuksista ja ymmärtää että menneet ovat menneitä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet löytänyt erityisen ihmisen elämääsi. Kuvaamasi tilanne on hyvin tavallinen parisuhteessa ja etenkin suhteen alkuvaiheessa eräänlaista mustasukkaisuutta aiemmista suhteista voi ilmetä. Jokaisella ihmisellä on kuitenkin oma henkilöhistoriansa, niin sinulla kuin poikaystävälläsi. Tämän vuoksi ei kannattaisi liikaa antaa painoarvoa menneille, etenkin, jos kyseiset suhteet ovat käsitelty läpi, eivätkä ne enää kuormita tulevaisuutta.
Kauanko suhteenne on jatkunut, onko kyseessä esimerkiksi melko tuore suhde? Onko tämä piirre tullut ilmi nyt uutena asiana suhteesseenne? Näkyykö tilanteen häiritseminen jollakin tavoin suhteessanne päivittäin? Miltä tämä kaikki sinusta itsestäsi on tuntunut? Tilanteen taustalla voivat olla hyvin yksilölliset syyt, mutta joskus ristiriitaisten tunteiden takana voi olla eräänlainen epävarmuus esimerkiksi omasta itsestään tai asemastaan. Epävarmuutta saattaa esiintyä varsinkin silloin, kun suhde on tuore tai silloin, jos on tullut aiemmin suhteissaan satutetuksi jollakin tavalla ja pelkää tämän tapahtuvan myös uudessa suhteessaan. Kerroit, että nuo aiemmat seksikumppanisi ovat samasta yliopistosta. Häiritseekö poikaystävääsi, että kyseisiin seksikumppaneihin saattaa jossain vielä törmätä ja tapahtunut pyörii siksi mielessä?
Vaikka et ole tehnyt mitään väärää, voi luottamus toiseen syntyä vain ajan kanssa. Siksi tilanne vaatii kärsivällisyyttä teiltä molemmilta ja ajatustyötä varsinkin poikaystävältäsi. Koska negatiivisia ajatuksia on vaikeaa muuttaa yksin, tarvitaan joskus myös tilanteen ulkopuolista tukea. Siksi teitä voisi hyödyttää seksuaalineuvojan vastaanotto, jossa asiaa on mahdollista käsitellä syvemmin. Halutessanne voitte testata joko yksin tai yhdessä myös neuvontapuhelimessa tilanteenne avaamista. Yhteystiedot löytyvät täältä. Toivottavasti asiat muuttuvat parempaan suuntaan ja poikaystäväsi ymmärtäisi, että olet hänen kanssaan nyt ja menneet eivät palaa enää takaisin. Kaikkea hyvää teille jatkossa.
Maija Nieminen