Poikaystävän piilottelu vanhemmilta
Onko ok jos teini salailee vanhemmiltaan että hänellä on poika- tai tyttöystävä? Vaikka kun menee hänen luokseen niin väittää menevänsä vaan kaverin luo. Vai onko väärin valehdella päin naamaa jos pelkää että vanhempi reagoi negatiivisesti seurusteluun?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mietit eettisiä kysymyksiä seurustelusta vanhemmille kertomiseen liittyen. Näihin ei yleensä ole ihan yksiselitteisiä helppoja vastauksia. Hienoa ja tärkeää, että pohdit tällaisia asioita ja omaa arvomaailmaasi.
Ensimmäiseksi voisi miettiä, miksi kokee tarvetta salailla seurustelusuhdetta. Ovatko vanhemmat esimerkiksi aiemmin tuominneet jostakin vastaavasta? Millaista negatiivista reaktiota pelkäät? Pelkäätkö muuten vanhempiasi? Jos välinne ovat kunnossa, voisiko tämä ollakin hyvä tilanne käydä keskustelua liittyen aikuistumiseen ja monilla teini-ikään kuuluviin kiinnostuksiin kuten ihastumiseen, seurusteluun ja ehkäpä seksiinkin liittyen?
On yleistä, että nuori olettaa vanhempien suhtautuvan negatiivisemmin aikuistumiseen liittyviin asioihin kuin mikä todellisuudessa on tilanne. Nuori alkaa ottaa pikkuhiljaa enemmän vastuuta itsestään ja toiminnastaan ja joutuu pohtimaan arvojaan. Rehellisyys on arvo, jota monet pitävät tärkeänä ja on todennäköistä, että vanhempasikin olisivat mielissään nähdessään sinun toteuttavan tätä arvoa. Kun kohtaat vanhempasi kypsään tapaan asioista avoimesti puhuen, hekin saattavat alkaa nähdä sinut kypsempänä tai valmiimpana myös seurusteluun, johon tällaisen käytöksen olisi suotavaa kuulua.
Sinulla on toki myös oikeus päättää, mitä asioita haluat pitää yksityisenä ja kelle kertoa mitäkin. Jokainen saa määrittää omat rajansa ja sen, minkä tiedon haluaa pitää itsellään tai seurustelusuhteen sisällä. Vanhemmilla on yleensä tarve tietää kenen kanssa ja missä nuori viettää aikaansa, koska he haluavat pitää lapsestaan huolta. Vanhemmat voivat olla myös tärkeä tuki seurustelun eri vaiheissa.
Rohkaisemme rehellisyyteen itsensä ja muiden ihmisten kanssa, kuitenkin itseään kuunnellen ja omia rajojaan suojaten. Kun olet rehellinen itsellesi ja tunteillesi, jää punnittavaksesi se, kelle haluat kertoa mitäkin. Valheet käyvät usein kantajalleen raskaiksi ja vaikka ensireaktio totuuden kertomiseen ei olisikaan aina positiivinen, osaavat aikuiset yleensä arvostaa rehellisyyttä ja suoraa puhetta. Jos vanhemmille kertominen tuntuu kovin vaikealta tai jos pelkäät kertomisen seurauksia, voi asiasta jutella myös muiden luotettavien aikuisten kanssa, joilta voi saada tukea ja näkökulmaa tilanteeseen.
Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti vastauksesta oli apua pohdintaasi.
Sonja Vesanen & Maria Vihlman