Poikaystävän yllättävä seksuaalinen mieltymys
Olen ollut puolisen vuotta yhdessä poikaystävän kanssa. Hän kertoi minulle seksiin liittyvän toiveensa. Hän tahtoisi nuuhkia pyllyreikääni ja hyväillä sitä nenällään. Olisi kuulemma hyvä, jos voisin pieraista juuri silloin. Meillä on oikein hyvä suhde, ja olemme saaneet seksistä paljon iloa. Em. toive oli täysi yllätys minulle. Mietin, miltä tuo kaikki tuntuisi. Onko tämä mielestänne normaaliin seksiin kuuluvaa ja siinä mielessä ok?Miten yllättäviin toiveisiin olisi hyvä valmistautua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olette saaneet seksistä iloa ja pystytte puhumaan seksiin liittyvistä toiveistanne. Toisen seksuaaliset fantasiat voivat yllättää etenkin silloin, jos kyse on jostakin kielletyksi tai ”likaiseksi” mielletystä asiasta.
Seksuaaliset mieltymykset vaihtelevat aina henkilön mukaan. Siksi on tavallista, että parisuhteessa saattaa esiintyä mieltymysten eriparisuutta. Ette ole ainoa pari, jossa toisen fantasia tai mieltymys on tuntunut kumppanista yllättävältä. Mieltymyksissä ei ole mitään pahaa, mutta ne voivat aiheuttaa hämmennystä. Se, mikä kiinnostaa yhtä, ei välttämättä ole toisesta kiihottavaa. Seksuaalisuuttaan voi toteuttaa monenlaisilla eri tavoilla. Jokainen ihminen tai pariskunta päättää itse, mikä on tavalliseen seksiin kuuluvaa. On olemassa muitakin, jotka tykkäävät nuuhkia pyllyreikää tai pieruja.
Kumppanin ehdotusta ja fantasian toteutustapaa on lupa miettiä rauhassa. Mikäli koet, ettei fantasian toteuttaminen tunnu sinusta mieluisalta, on hyvä myös kertoa asiasta poikaystävällesi ystävällisesti. Tarvittaessa voitte miettiä, pystyisikö fantasiasta toteuttamaan jonkin tietyn osan, vaikka fantasiaa ei kokonaisuudessaan laitettaisikaan toteen. Omia tuntemuksiaan sekä rajojaan on hyvä kuunnella ja tehdä päätös niiden pohjalta.
Yllättäviin toiveisiin on vaikeaa valmistautua, koska kyse on nimensä mukaisesti yllättävästä asiasta. Toisen toiveisiin kannattaa kuitenkin suhtautua asiallisesti ja kiittää luottamuksesta. Seksuaalisuuteen liittyvistä asioista avautuminen on monesti hyvin henkilökohtaista ja usein vain harvoille haluaa kertoa omista mieltymyksistään. Kumppanin kanssa on hyvä jutella avoimesti kummankin tuntemuksista ja näkemyksistä.
Toisen toiveita ei välttämättä osaa heti käsitellä eikä oman näkemyksen muodostamisessa olekaan tarvetta hätiköidä. Mikäli mieltymysten eriparisuus vaikuttaisi heikentävästi parisuhteenne tai seksielämänne laatuun, kannattaa silloin kääntyä esimerkiksi seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin puoleen. Apua ja neuvoja on saatavilla myös neuvontapuhelimen kautta.
Neuvonnan tiimi