Poikien kommentit takamuksista häiritsevät
Pojat ovat alkaneet kommentoida meidän tyttöjen vartaloita, ja etenkin takamuksia hyvin suoraan ja kuuluvalla äänellä. Onko se ihan asiallista. Tiedän, että moni kokee sen kiusalliseksi. Yksi tyttö sanoi, että tuntuu omituiselle, kun saa kuulla, että ”ahh mikä pylly” tuollakin on. Miten tästä vois sanoa pojille niin, että he lopettaisivat. Pelkään, että huomauttamisella olisi juuri päinvastainen vaikutus, ja meininki vaan yltyisi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On tavallista, että murrosiässä vartalot ja esimerkiksi toisten takamukset alkavat kiinnostaa. Takamuksia saa ihailla, mutta on kohteliasta tehdä se huomaamattomasti. Kuvaamasi käytös on epäasiallista eikä toisten pyllyjä saisi kommentoida ääneen. Kommentointi voi saada henkilön tuntemaan olonsa kiusalliseksi ja epämukavaksi.
Olisi hyvä sanoa pojille, että heidän toimintansa on tökeröä ja epäkohteliasta. Jos ei itse yksin uskalla sanoa, voi toisten kanssa miettiä, pystyisikö pojille puhumaan asiasta yhdessä. Tällaisessa ”joukkovoimassa” saattaisi olla tehoa. Pojille voi kertoa, että vaikka pyllyjä katselisi, ei niistä saa puhua ääneen tytön ollessa paikalla. Omissa rauhallisissa oloissa saa puhua ystävien kanssa pyllyistä. Takamusten kommentoinnista voi myös kertoa opettajalle tai jollekin muulle turvalliselle aikuiselle. On aikuisen tehtävä taata rauhalliset kasvuolot nuorille. Aikuisen sana saattaa myös painaa enemmän ja varmaan ainakin osa pojista lopettaisi toimintansa aikuisen huomautuksesta.
Yleensä kuvaamasi toiminta rauhoittuu iän myötä. Ei ole kuitenkaan mukavaa kuunnella toisten kommentteja kehoista. Mikäli haluaisit miettiä vielä muita keinoja, voi neuvontapuhelimeen aina soittaa. Myös muille kavereille kannattaa tarvittaessa kertoa, että meille saa tulla puhumaan tunteistaan.
Neuvonnan tiimi