Poikien tyttöystävien yökyläily ja seksin harrastaminen
Minusta tuntuu äitinä vähän oudolta, kun sekä 16 että 14 vuotiailla pojillani on usein tyttöystävä meillä yökylässä. Tiedän, että 16-vuotiailla usein on, mutta myös nuoremmalla on nyt sama tilanne. Tunnen nuo molemmat tytöt, ja he ovat mukavia. Iltaisin nuorilla on varmasti hauskaa, eivätkä he mitenkään peittele, että seksiä harrastetaan. Kondomeja löytyy aina roskiksista, ja tytöt kulkevat hyvin vähissä vaatteissa. Minun pitää kai vaan tottua, että pojat ovat nyt siinä iässä, vai mitä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokainen nuori kehittyy ja kypsyy omassa tahdissaan. Lapsen kasvun ja kehityksen seuraaminen voi tuntua sekä palkitsevalta että hämmentävältä. Etenkin seksuaalisuuteen liittyvät tekijät voivat aiheuttaa vaivaantuneisuutta kasvattajassa. Voit kuitenkin olla tyytyväinen omaan kasvatustyöhösi; poikasi uskaltavat toimia kotonaan heille luontaisella tavalla. Jos tuntuu juuri nyt tärkeältä, voit toki keskustella poikien kanssa seksistä ja mahdollisista paineista harrastaa sitä. Seksuaalisuuden näkökulmasta poikasi myös toimivat vastuullisesti ja käyttävät kondomia. Heidän käytös vaikuttaa mutkattomalta ja avoimelta.
Ei ole yhtään poikkeavaa, vaikka poikien nopea kehitys tuntuisi itsestä ensin oudolta. Ajan myötä tilanne saattaa helpottua. Tällaiset tilanteet ovat tuttuja useimmille huoltajista. Voitte puhua omista tunteistanne avoimesti perheen kesken. Tilanteen käsittelemisessä voisi auttaa lisäksi jonkun saman kokeneen henkilön kanssa keskusteleminen tai muu vertaistuki. Voit saada näin vielä vinkkejä asioiden käsittelemiseen sekä kotona että oman pään sisällä. Myös neuvontapuhelimeen saa aina tulla juttelemaan lapsen seksuaalisuuteen liittyvistä asioista.
Neuvonnan tiimi