Pojan aamuerektion huomaaminen herättäessä
Olen 15-vuotiaan pojan äiti, ja olen usein herättänyt pojan lähtemään kouluun. Monesti olen vetäissyt peiton pojalta, että hän nousisi varmasti ylös. Onko se enää sopivaa? Pojalla on aina aamulla pippeli jäykistyneenä. Onko siinä mitä pahaa pojan kannalta, että näen sen? Minua se ei haittaa. Pojan reaktioista päätellen hän on päinvastoin hyvillään, että olen nähnyt sen. Voiko hän saada sitä jotain mielihyvää, että äiti näkee hänen pippelinsä jäykkänä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On tavallista, että murrosikäinen voi olla aamu-uninen ja häntä saattaa joutua herättelemään. Myös aamuerektiot kuuluvat kehon luonnolliseen toimintaan ja niihin voi suhtautua neutraalisti.
Erektioiden näkyminen vieraalle ihmiselle, olipa kyse sitten äidistä tai jostakusta toisesta, voi tuntua nuoresta vaivaannuttavalta. Tässä on kuitenkin yksilökohtaisia eroja ja jotkut voivat suhtautua asiaan vähän paremmin, kun taas toisia asia voi haitata suuresti. Joskus kysymyksessä mainitut tilanteet voivat kiihottaa fantasian tasolla. Oman pojan kanssa kannattaa jutella, miten juuri hän tilanteet kokee ja mikä olisi hänestä sopivin tapa herätä kouluun. Olisiko esimerkiksi voimakas koputus huoneen oveen tai ovelta herätyksen huikkaaminen sopivampi ja hienovaraisempi tapa herättää toinen? Myös esimerkiksi soitto pojan puhelimeen voi auttaa herätyskellon lisäksi. Mikäli poika ja sinä koette, että peiton vetäminen on teille molemmille sopiva tapa toimittaa herätys, voi toimintaa myös jatkaa.
Jos sinua kiinnostaa tulla juttelemaan nuoren seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, neuvomme sinua mielellämme lisää neuvontapuhelimessa.
Neuvonnan tiimi