Pojan herkkä laukeaminen suuhun
Puhuin isosiskoni kanssa seksistä. Minulla ei vielä ole siitä kokemusta, mutta siskolla jo on. Hän sanoi, että pojalla voi tulla siemensyöksy tosi herkästi. Hän oli eka kerralla vain nuolaissut varovasti pippelin päätä, ja poika oli saanut silloin siemensyöksyn siskoni suuhun. Eikö siemensyöksyn tuloa voi hallita lainkaan? Voiko pippeli olla liian herkkä kosketukselle? Eikö yllättävä siemensyöksy voi tuntua nololta pojasta? Mitä hänelle voisi silloin sanoa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Siemensyöksyyn ja pippelin herkkyyteen liittyvät asiat ovat aina yksilöllisiä. On kuitenkin tavallista, että siemensyöksy saattaa tulla herkästi, jos henkilö on esimerkiksi nuori tai tilanne jännittää tai kiihottaa paljon. Myös itselle uusissa tilanteissa siemensyöksy voi tulla herkästi. Tämä ei tarkoita, että pippeli olisi välttämättä liian herkkä. Pippeli, erityisesi pippelin pää, on herkkä kosketukselle, joten siemensyöksy voi tulla nopeasti pippeliä hyväiltäessä. Tällaisia tilanteita voi sattua niin nuorille kuin kokeneemmillekin.
Siemensyöksyn tulemista on mahdollista pyrkiä säätelemään omilla lihaksillaan. Tietyssä pisteessä kiihotus kuitenkin on niin suuri, että siemensyöksyä on vaikeaa enää pidätellä. Harjoittelemalla oppii tuntemaan kehonsa toimintaa ja säätelemään siemensyöksyn tulemista. Myös kumppani voi oppia havaitsemaan, milloin siemensyöksy on lähellä.
Yllättävä siemensyöksy saattaa nolottaa, mutta tilannetta ei silti tarvitse nolostella. On hieno asia, jos toista haluaa tukea kyseisessä tilanteessa. Mikäli näkisi, että toista nolottaisi tai harmittaisi tapahtunut, kannattaa olla ymmärtäväinen asian suhteen. Pojalle voi sanoa, että siemensyöksy on kehon luonnollinen reaktio, jota ei tarvitse hävetä. Ajatuksena todennäköisesti saattoikin olla siemensyöksyn saaminen, kun pippeliä lähdettiin koskettelemaan. Joskus odotettu lopputulos vain tulee luultua aiemmin. Joillekin on mahdollista saada uusi erektio hetken päästä. Tällöin siemensyöksy saattaa tulla hieman hitaammin. Mitään ei ole siis menetetty, erilaisia kokemuksia mahtuu elämään. Jos siemensyöksyn herkkyys mietityttää jatkossakin, voi herkkyyttä yrittää vähentää esimerkiksi käyttämällä kondomia, jossa on puuduttavaa liukastetta sisällä. Tilanteen pitkittyessä voi asiasta tarvittaessa puhua myös lääkärin kanssa.
Mukavaa kuulla, että sinulla on elämässäsi joku, jonka kanssa on mahdollista puhua seksistä avoimesti. Isosiskon kanssa voi jatkossakin puhua mieltä askarruttavista aiheista. Myös meihin saa olla yhteydessä uudestaan, jos joskus tulee jotain uutta kysyttävää.
Neuvonnan tiimi