Pojan ihastus ja seksilelut huolettavat
Moikka! Olen 13-vuotiaan pojan äiti ja minulla on muutama kysymys. Ensinnäkin, tiedän että pojallani on ihastus hänen parasta kaveriaan kohtaan (joka siis myös on poika) mutta hän ei ole minulle tullut kaapista. Kuinka voisin rohkaista häntä? Toinen on hieman kiusallisempi… viikkasin hänen vaatteitaan ja huomasin, että hänen pikkarilaatikostaan löytyi ”jock strap” -mallisia alushousuja ja anustappi joka oli vieläpä kauhean iso? Jotenkin tuntuu että hän salaa minultapaljon ja se on ikävää äidille

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihastumisia voi tapahtua ja joskus tunteet saattavat kohdistua kaveriin. Seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus on tavallista ja lapsen tulisi saada käsitellä asiaa omaan tahtiinsa. Toista ei kannata hoputtaa kertomaan asiasta. Voi olla, että poika ei määrittele itseään ja seksuaalista suuntautumistaan kyseisen ihastuksen kautta.
Voit kertoa pojallesi, että sinulle saa puhua mistä vain ja voit yrittää rohkaista häntä olemaan avoin sinulle kaikista asioista. Mikäli asia vaivaa, tilannetta on mahdollista yrittää ottaa puheeksi esimerkiksi kiertotien kautta. Pojalle voi sanoa, että ihastuminen poikiin on täysin sallittua ja on muitakin, joille näin on tapahtunut. Yhdessä teillä on myös mahdollisuus tutustua seksuaalisen suuntautumisen monimuotoisuutta käsittelevään artikkeliin tai Setan sivuihin. Poika voi tutkia sivuja myös omassa rauhassaan, jos se sopii hänelle paremmin.
Ihmisillä saattaa olla erilaisia seksileluja. Seksilelujen käytöstä on myös sallittua fantasioida. Mikäli asia vaivaa sinua, kannattaa seksuaalisuuteen liittyvät asiat ottaa pojan kanssa puheeksi. Olisi hyvä, että tilanne ei olisi syyllistävä tai kiusallinen vaan kaikki tapahtuisi hyvässä ja avoimessa hengessä. Jos kasvatukseen liittyvät asiat tuntuvat hankalilta, voit olla yhteydessä Vanhempainnettiin tai soittaa neuvontapuhelimeen.
Neuvonnan tiimi