Pornon katselu ja kumppanin huoli omasta ulkonäöstä
Minua häiritsee miehen pornon katselussa, että hän pitää näkemiään naisia viehättävämpinä kuin minä olen. Miksi sitä pitäisi muuten katsoa? Eikö pornoa katsota siksi, että naisilla on niin hekumalliset vartalot? Asiasta olisi niin vaikea alkaa puhua, että en ole yrittänytkään.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On tavallista, että pornon katselu voi synnyttää huolta suhteen sisällä. Yksi yleisimmistä huolenaiheista on ulkonäköön liittyvät paineet.
Jokaisella on omat yksilölliset syynsä katsoa pornoa. Se voi olla esimerkiksi keino rentoutua, purkaa paineita tai vain tapa toteuttaa omaa seksuaalisuuttaan. Vain kumppanisi osaa vastata, miksi juuri hän katsoo pornoa ja miten hän sen kokee. Olisikin upeaa, jos rohkaistuisit ottamaan aiheen puheeksi hänen kanssa.
Ihmissuhteessa ollessaankin henkilöllä on lopulta päätäntävalta kehostaan ja seksuaalisuudestaan. Pornon katselu voidaan myös tästä syystä kokea henkilökohtaisena aiheena, mistä on vaikea puhua. Suhteessa on kuitenkin lupa ottaa puheeksi myös vaikeaksi koetut aiheet. Miehesi ei välttämättä ole osannut ajatella asiaa sinun näkökulmastasi. Voit ottaa asian esille kysymällä esimerkiksi, onko miehesi kokenut joskus ulkonäköpaineita tai miettiikö hän koskaan ulkonäköön liittyviä asioita. Tätä kautta saattaa olla helpompaa avata keskustelu ja kertoa omista tunteistaan.
Jos asia painaa sinua vielä, voit myös tulla ensin keskustelemaan tunteistasi neuvontapuhelimeemme. Tarvittaessa asiaa on mahdollista käsitellä myös seksuaalineuvojan vastaanotolla joko yksin tai yhdessä miehesi kanssa. Yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi