Pornon katselulla korvaan ystävien, työn ja rahan puutteen. Onko siitä...
Pornon katselulla korvaan ystävien, työn ja rahan puutteen. Onko siitä oikeastaan järkeä yrittää eroon ? Aikamoinen aikasyöppö päivittäin.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pornon katselussa ei ole mitään väärää ja siitä on lupa nauttia. Jokainen määrittelee ja tunnustelee itse omalla kohdallaan, mikä on itselle sopiva määrä katsella pornoa. Jos pornon katselun kokee häiritsevän elämää, voi siitä koittaa halutessaan pitää taukoa ja katsoa mitä siitä seuraa.
Kerrot, että pornon katselu korvaa ystävien, työn ja rahan puutteen. Millaiseksi koet olosi yleisesti ottaen ja millainen on seksuaalinen hyvinvointisi? Mitä muita tärkeitä asioita elämässäsi on? Onko sinulla pornon lisäksi muita harrastuksia tai mielenkiinnon kohteita? Mistä innostut tai haaveilet? Kaipaatko lisää ihmissuhteita?
Kysyt, onko pornon katselusta järkevää yrittää päästä eroon. Ehkä asiaa voisi kokeilla lähestyä siltä kantilta, että ensin määrittelisi mitä pornon katselu itselle merkitsee ja mitä tarpeita se kenties tyydyttää tai palvelee omalla kohdalla. Sitten voi miettiä, olisiko pornon lisäksi olemassa muita asioita, joista voisi saada samankaltaisia asioita kuin pornosta? Esimerkiksi nautintoa, mielihyvää, helpotusta, rentoutusta, innostusta tai mitä tahansa pornosta saatavat asiat kullekin ovat. Pornosta ei tarvitse yrittää päästä eroon, vaan on hyvä olla tietoinen sen merkityksestä itselle.
Oona Turunen