Psykiatriin ihastuminen
Minulla oli pitkä hoitosuhde psykiatriini ja hoitosuhde loppui viime syksynä. Pelästyin kuitenkin hoitosuhteen loppupuolella sitä, että olisin jotenkin ihastunut häneen. Näen tätä lääkäriä välillä vieläkin, jos joudun sairaalaan osastolle. En ole päässyt tästä ihastumisesta yli ja aina kun näen hänet, muistan tämän kaiken. Pelkään olevani ihan kirjaimellisesti hullu. Olen nainen, kuten tämä lääkärikin on. Miten pääsisin tästä yli? Onko tämä tosi epänormaalia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ymmärrettävää ja hyvin tavallistakin, että pitkien hoitosuhteiden aikana hoitavaan tahoon voi kiintyä ja myös ihastumisen tunteita saattaa syntyä. Hoitosuhteessa käsitellään henkilökohtaisia ja hyvin merkityksellisiä asioita luottamuksellisessa ilmapiirissä, mikä on omiaan synnyttämään tunnesidettä hoitavaan tahoon.
Hämmentääkö tai huolettaako sinua enemmän se, että olette molemmat naisia vai se, että kyseessä on psykiatrisi? Kummassakaan tapauksessa ihastumisessa ei ole mitään väärää. Ihastumista ei voi valita. Ihastumisia voi syntyä yllättäen elämän aikana eri ihmisiin, ja usein ihastukset menevät itsestään myös ohi. Toisessa saattaa viehättää jokin luonteenpiirre, taito tai tapa tehdä asioita. Joskus tunneside voi syntyä, jos henkilö oli paikalla silloin, kun itsellä oli vaikeaa.
Ihastumisen tunteita saattaa kokea pitkäänkin, mikäli tunneside on vahva. Pitkäkestoinen ihastuskaan ei ole vaarallinen asia, mutta voi toki tuntua kuluttavalta, jos ihastustaan ei voi lähestyä. Romanttiset tai seksuaaliset suhteet eivät ole mahdollisia potilaan/asiakkaan ja hoitohenkilökunnan välillä. Ihastuminen ei kuitenkaan ole hoitohenkilökunnalle lainkaan vieras ilmiö ja halutessaan sen voi ottaa myös hoitavan tahon kanssa puheeksi. Tällöin voidaan miettiä, miten jatkohoito saataisiin järjestettyä mahdollisimman hyvin.
Ihastumiseen auttaa monesti aika. Vaikka nyt tuntuisi vaikealta päästä toisesta yli, on mahdollista, että tapaat myöhemmin ihmisen, joka voi vastata tunteisiisi. Vaikka jokin ajatus tai tunne vaivaisikin, arjessa on hyvä keskittyä mahdollisuuksien mukaan sellaiseen tekemiseen, joka on sinulle mielekästä ja tuo hyvää vointia. Ristiriitaisista tunteista on mahdollista jutella esimerkiksi luotettavan läheisen tai ammattilaisen kanssa. Seksuaalisesta suuntautumisesta ja ihmissuhteista taas voi keskustella seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin vastaanotolla. Mikäli haluaisit avata tilannettasi tarkemmin, autamme sinua mielellämme lisää muissa neuvontapalveluissamme.
Neuvonnan tiimi