Puhelinseksi palveluiden eettisyyden ja laillisuuden varmistaminen? Työntekijät ovat varmasti väh...
Puhelinseksi palveluiden eettisyyden ja laillisuuden varmistaminen? Työntekijät ovat varmasti vähintään 18-vuotiaita ja että he toimivat täysin omasta vapaasta tahdostaan? Suomessa on MAPEL, johon puhelinseksi sivustoilla on viittauksia. kuinka varmistaa että toiminta varmasti MAPELIN ja lakien mukaista? kuinka varmistaa ettei tule tietämättään rahoittaneeksi rikollisuutta ihmiskauppaa ym rikollisia järkyttäviä kauheita moraalittomia asioita?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat varmistua siitä, että puhelinseksipalveluiden ostaminen on reilua kaikille osapuolille.
Kysymys seksipalveluiden eettisyyden varmistamisesta voi toisinaan tuntua hankalalta. Pohdinnoissa voi auttaa eronteko sen välillä, mihin itse voi vaikuttaa ja mihin taas ei voi vaikuttaa. Sen sijaan että pyrkisi sataprosenttiseen varmuuteen voi ajatella, että pyrkii mahdollisimman hyvään ja eettiseen puhelinseksipalveluiden kuluttamiseen.
Kuluttaja ei aina voi täysin varmasti tietää, onko työntekijä täysi-ikäinen tai työskenteleekö tämä omasta vapaasta tahdostaan. Kysymys esimerkiksi siitä, työskenteleekö henkilö varmasti vapaasta tahdostaan vai esimerkiksi taloudellisen paineen alla ei koske yksinomaan seksipalveluita, vaan monia muitakin ostettavia palveluita.
Työntekijöiden henkilöllisyyden tarkistaminen on aina palveluntarjoajan vastuulla. Esimerkiksi tarkempiin ikää koskeviin todisteisiin yksittäisellä kuluttajalla ei ole pääsyä. On myös huomioitava, että palvelua tarjoavalla henkilöllä on oikeus yksityisyyteen suhteessa asiakkaaseen eli kuluttajaan.
Se mitä kuluttajana voi tehdä on taustatyö, jolla pyrkii saamaan riittävän varmuuden palveluita tarjoavan tahon toimintatapojen eettisyydestä. Kun ostaa seksipalveluita, seksipalvelua tarjoavan henkilön kanssa voi myös avoimesti keskustella aiheesta ja kertoa huolestaan.
MAPEL on maksullisten puhelinpalveluiden eettinen lautakunta, jonka työkenttään kuuluvat puhelin- ja tekstiviestipalvelut noin laajemmasta näkökulmasta katsottuna. MAPELin tehtävä on valvoa kuluttajien, eli erilaisten puhelinpalveluiden käyttäjien, etua, vaikka he eivät olekaan viranomaisia. MAPEL-maininta sivustolla voi sekin osaltaan kertoa pyrkimyksestä reilumpaan toimintatapaan.
Jos haluat jutella asiasta tarkemmin, voit soittaa neuvontapuhelimeemme.
Neuvonnan tiimi