Pukeutuminen
Moi olen 17 vuotias poika.
En tiedä mitä pitäis nyt tehdä, tänään aamulla käytiin iskän kanssa kiivas keskustelu ja iskä oli vihainen minulle siitä että en ottanut vaihtovaatteita liikuntatunnille, ja autossa keskustelu jatkui oikeastaan niin että iskä puhui kaikenlaista että hän ei välitä minusta enään ja et mä olen hänen mielestään joku räsyukko. Jossain vaiheessa iskä totesikin suutumuksissaan että kun täytät 18, saat hyvinki äkkiä lähteä kotoa ja elää sellaista elämää niiku itte haluat. Tämä otti kyllä koville. Iskä sanoi myös että hän ei enää välitä minusta ja hänelle on aivan sama mitä teen ja miten ja missä vaatteissa liikun. Hän vielä sanoi että hän haluaa illalla keskustella minun kanssa ja pyytääki minulta vastausta kysymykseen joka kuuluu näin: ”mitä on terveellinen elämä?”. Osaisitteko auttaa et mitä minun kannattais tässä kohtaa tehdä? Toivottavasti vastaisitte pian 🙂

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Onpa ikävä kuulla, että isäsi on puhunut sinulle tuolla tavoin suuttuneena. Ymmärrettävästi tällaiset kommentit ottavat koville eikä kenenkään lapsen tarvitsisi kuulla omalta vanhemmaltaan, ettei tämä välitä enää. Hyvä, että laitoit viestiä meille. Kirjoittamasi perusteella kuulostaa siltä, että isäsi on käyttäytynyt sinua kohtaan hyvin epäreilusti ja ankarasti. Et varmasti näytä räsyukolta ja sinulla on oikeus itse päättää miten pukeudut.
Oletteko selvittäneet tilannetta autossa käydyn keskustelun jälkeen? Onko sinulla perheessäsi tai lähipiirissäsi luotettavaa aikuista, jolle voisit jutella näistä isän ikävistä kommenteista? Onko isäsi aiemmin suutuksissaan loukannut sinua?
On tärkeää, ettet jää yksin tilanteen kanssa, ja että voit kokea olosi kotona turvalliseksi, ilman painostusta tai painetta siitä, että sinun täytyisi nopeasti muuttaa täysikäistymisen myötä. Jos koet, että isäsi uhkailee sinua tai laiminlyö sinua, ulkopuolinen apu on tarpeen. Voit myös tarvittaessa ottaa yksityisesti yhteyttä meidän neuvontaan tai kertoa isäsi kanssa käydystä keskustelusta esimerkiksi opettajalle tai muulle koulun työntekijälle, jolle koet voivasi puhua. Muita suositeltavia tahoja, joihin ottaa yhteyttä tällaisessa tilanteessa ovat mm. Poikien puhelin sekä Lasten ja nuorten puhelin. Puhelimen päässä olevalle työntekijälle voit luottamuksellisesti kertoa isän kanssa käydystä keskustelusta ja pyytää neuvoa tilanteeseen.
Oona Turunen