Pyllyn nipisteleminen koulussa
Mitä teen, kun pojat ovat ruvenneet nipistelemään ja puristelemaan pyllystä koulussa? Se on sinänsä ollut ihan hyväntahtoista, mutta mennyt ihan liiallisuuksiin. Eikä ole kiva, jos sitä tehdään vaikka kenen nähden.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävää kuulla, että pojat ovat alkaneet nipistellä ja puristella pyllystä koulussa. On ihan ymmärrettävää, että tilanne ei tunnu kivalta, jos pyllystä nipistellään kaikkien nähden. Jokaisella on itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa ja siksi toisen pyllyä ei saisi koskea ilman lupaa.
Kuvaamissasi tilanteissa on hyvä sanoa heti, että tilanne ei tunnu sinusta mukavalta ja toivot, että toinen lopettaisi pyllystä nipistelemisen. Jos tilanne tuntuu karanneen käsistä ja pojat eivät usko sinun pyyntöäsi, on tärkeää jutella asiasta opettajan kanssa. Mikäli teitä on useampikin, jotka saavat samanlaista kohtelua, kannattaa jutella asiasta toisten kanssa ja kertoa vaikka yhdessä opettajalle tai muulle aikuiselle, jos se tuntuu helpommalta. Koulussa tulisi olla opiskelurauha ja koulun henkilökunnan tehtävä on taata, että oppilailla olisi hyvä ja turvallinen olo sekä luokassa että välitunneilla.
Jos asia vaivaa sinua tai aiheuttaa huolta, on tärkeää jutella tilanteesta turvallisen aikuisen kanssa. Asiassa ei ole mitään noloa ja aikuiset haluavat varmasti tukea hyvinvointiasi koulussa ja vapaa-ajalla. Myös meidän neuvontapuhelimeemme saa soittaa, jos tilanne vaivaa sinua. Meille saa puhua mistä vain ja täysin luottamuksellisesti.
Neuvonnan tiimi