Raskauden ja seksitautien pelko
seksitauti/hiv mahdollisuus. Penis osuu siis limakalvoille edestä ja takapuolelta ilman yhdyntää?Eli käy max emättimen suulla?Onko aiheellista peräsuolestakin näyte ottaa? Lisäksi mikä raskauden mahdollisuus tuossa on. Lisäksi on käytössä pillerit,yksi pilleri unohtunut jossain kohtaa laattaa ei mielestäni eka viikkolla ja yhdyntä 3 viikolla. Lisäksi syön putkeen laatat, mielestäni myös viime laatan, eli onko teho laskenut. Lisäksi tetrasysalkuuri käytössä vaikuttaako tehoon?yhdynnässä oli kumi

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että haluat huolehtia seksuaaliterveydestäsi. Raskaaksi voi tulla emätinyhdynnässä, eli silloin, kun penis on ollut emättimessä sisällä. Kerroit, että penis kävi vain korkeintaan emättimen suulla ja ilmeisesti myöskään siemennestettä ei ollut lähettyvillä. Tällaisissa tilanteissa raskauden mahdollisuus on melko epätodennäköinen.
Pillerien unohtamista voi tapahtua kenelle vain ja on hyvä juttu, että muistit muina päivinä ottaa pillerin. Pillereitä voi käyttää huoletta useamman laatan putkeen. Yleisellä tasolla puhuttaessa, jos kyse on tavanomaisesta antibioottikuurista, voi ehkäisytehoon yleensä luottaa, mikäli pillerit on otettu säännöllisesti ja samanaikaisesti ei ilmene ripulia tai oksentelua. Jotkin lääkevalmisteet, kuten tetrasykliini, voivat vaikuttaa ehkäisytehoon, mutta koska yhdynnässä on ollut kumi käytössä, ei raskauden mahdollisuutta pitäisi olla.
Seksitaudit taas voivat tarttua esimerkiksi limakalvokontaktissa tai eritteiden kautta. Parhaiten seksitaudeilta suojautuu käyttämällä kondomia tai suuseksisuojaa kaikissa seksin muodoissa. Periaatteessa kuvaamassasi tilanteessa on hienoinen riski saada jokin seksitauti, mutta voit seurata tilannettasi stressittä. Mikäli asia vaivaa sinua tai sinulle tulisi oireita, on kuitenkin tärkeää käydä seksitautitesteissä. Tikkunäytteitä harvemmin enää otetaan, eli jos seksitauteja testattaisiin, tapahtuisi se verikokeella tai virtsanäytteen kautta. Ei ole siis aiheellista ottaa peräsuolesta näytettä, jos mitään oireita ei ole. Jos sinua kiinnostaa, saat enemmän tietoa seksitaudeista täältä.
Raskauden ja seksitautien pelosta kannattaa puhua kumppanille, koska monesti omien ajatusten jakaminen auttaa hälventämään huolia. Tarkemmin tietoa ehkäisyyn, raskauteen ja seksitauteihin liittyen saat terveydenhoitajalta tai lääkäriltä. Mitään hätää ei ole ja voit olla tilanteessasi rauhassa. Jos kaipaat vielä keskustelua seksuaalisuuteen liittyen, olet tervetullut juttelemaan kanssamme neuvontapuhelimeen.
Neuvonnan tiimi