Raskauden mahdollisuus
Hei,
Kun masturboin kotona ja toiminnan jälkeen käsiini on jäänyt spermaa tai sitä on joutunut esimerkiksi vessanpytyn reunukselle, niin onko mahdollista että äitini tulisi sitä kautta raskaaksi? Asia on minua mietityttänyt sekä pelottanut ja olen tuntenut syyllisyyttä masturboimisestani.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Spermassa olevat siittiöt voivat elää kohdussa jopa 5-7 päivää ja odotella siellä ovulaatiossa irronnutta munasolua hedelmöittymisen toivossa. Kehon ulkopuolella siittiöt eivät kuitenkaan normaaliolosuhteissa säily elossa kuin korkeintaan joitakin tunteja.
Raskaaksi tuleminen edellyttää elävien siittiöiden kulkeutumista emättimeen ja sieltä ylös kohtuun, tavallisesti siis emätinyhdyntää tai erityisiä hedelmöityshoitoja. Hedelmöityshoidoissa siittiöt joko viedään ruiskun avulla suoraan kohtuun tai hedelmöittyminen toteutetaan siihen erityisesti tarkoitetussa laboratorioastiassa. Vessapöntön reunuksesta siittiöt eivät mitenkään pääse matkaamaan emätintä ylös kohtuun, joten tällä tavalla tapahtuvaa vahinkoraskautta ei tarvitse pelätä ollenkaan.
Sooloseksi on mitä mainioin ja turvallisin tapa toteuttaa omaa seksuaalisuuttaan ja tutustua omaan kehoonsa. Voit turvallisin mielin jatkaa masturbointia, sillä sooloseksistä ei tarvi tuntea syyllisyyttä.
Jarna Rintaniemi & Maria Vihlman