Raskauden pelko
Moi! Minun on vaikea luottaa ehkäisyiden tehoihin ja pelkään melkein jatkuvasti tulevani raskaaksi. Minä ja poikaystäväni olemme neitsyitä kumpikin ja seksi voisi alkaa olla ajankohtainen asia. Olen ajoittain todella peloissani että tulen raskaaksi jopa vaatteiden läpi kun esim olemme lusikassa. Todella irrationaalinen pelko, mutta en voi sille mitään. Minulle laitetaan pian kierukka ja toivon sen tuovan mielenrauhaa mutta entä jos en osaa luottaa siihen. Miten käy seksin jos pelkään näin :(?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pelossa ei ole mukavaa elää ja on hienoa, että uskalsit olla meihin yhteydessä. Voit olla rauhassa tilanteessasi; raskaaksi ei voi tulla lusikassa maatessa tai vaatteiden läpi. On vastuullista, että olette miettineet erilaisia ehkäisymenetelmiä jo ennen kuin olette aloittaneet seksielämän. Kierukka on hyvä ja luotettava tapa ehkäistä raskauden alkaminen. Kierukka on myös pitkäkestoinen, sillä sen ehkäisteho säilyy 3-6 vuotta valmisteesta riippuen.
Ihmisillä voi olla erilaisia pelkoja eikä asiaa tarvitse hävetä. Raskauden pelko on hyvin yleinen huolenaihe etenkin nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa, eli et ole tilanteessasi yksin. Pelkojen kanssa voi myös oppia elämään ja pelkoja voi hälventää esimerkiksi juttelemalla poikaystävän tai jonkun muun luotettavan ihmisen kanssa. Jos tuntee, että pelkoon liittyvät ajatukset nostavat päätään, voi yrittää ohjata ajatuksiaan tietoisesti muualle. Tällaisissa tilanteissa auttaa jokin kiva tekeminen, esimerkiksi liikunta, musiikin kuunteleminen, elokuvien katsominen, lukeminen tai kirjoittaminen. Erilaisten harjoitusten kautta on myös mahdollista tukea omaa henkistä hyvinvointiaan. Esiintyykö sinulla pelkoja tai ahdistavia ajatuksia muilla elämän osa-alueilla? Ahdistusta voi yrittää lievittää esimerkiksi Mielenterveystalon sivuilta löytyvän omahoito-ohjelman avulla.
Omasta tilanteestaan on tärkeää jutella avoimesti poikaystävän kanssa. Voitte halutessanne miettiä yhdessä myös sellaisia tapoja osoittaa hellyyttä, joihin ei liity peniksen laittamista emättimeen. Seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää ja jos jokin seksitapa ei tunnu hyvältä ajatuksen tai toteutuksen tasolla, voi toiminnan keskeyttää ja halutessaan keksiä poikaystävän kanssa toisenlaisen hyväilytavan. Edetkää vain silloin erilaisissa hyväilyissä, kun tilanne on molempien mielestä miellyttävä ja turvallinen.
Mikäli pelot ohjaavat elämääsi ja vaikuttavat arkeesi tai tulevaan seksielämääsi, kannattaa kääntyä lääkärin tai psykologin puoleen. Helpointa voi olla ottaa asia puheeksi esimerkiksi silloin, kun sinulle laitetaan kierukka. Lääkärin kanssa on mahdollista etsiä juuri sinulle sopivin ja turvallisin ehkäisymuoto ja lisäksi lääkärille voi puhua luottamuksellisesti peloistaan. Yksin ei tarvitse pohtia näin isoja asioita ja erilaisia auttamismuotoja tilanteen helpottamiseksi on saatavilla. Sinua voisi hyödyttää myös soittaminen neuvontapuhelimeen tai ajan varaaminen seksuaalineuvojan luota. Näin tilannettasi on mahdollista käsitellä perusteellisemmin.
Toivottavasti sinulla on jo parempi olo. Voit olla ihan rauhassa, kaikissa erilaisissa pelkoa aiheuttavissa tilanteissa on apua saatavilla. Jos teitä kiinnostaa, voitte tutustua yhdessä vielä ekaa kertaa käsittelevään artikkeliimme täältä.
Neuvonnan tiimi