Raskauden pelko sormettamisesta
Moi,
poikaystäväni sormetti minua ja ehkä kosketti penikseensä ennen sitä. En ole varma asiasta mutta spermaa ei peniksessä ollut. Pelkään että tulen ihan kaikesta kanssakäymisestä raskaaksi. Olen stressannut tämän tapahtuneesta asti asiaa, ja nyt menkkani ovat myöhässä. Johtuuko menkkojen myöhästyminen stressistäni, vai pitääkö minun huolestua raskaudesta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Raskaaksi voi tulla silloin, kun penis on ollut emättimen sisällä ja spermaa pääsee suojaamattomassa yhdynnässä emättimen limakalvoille. Sormettamisesta ei voi tulla raskaaksi, joten voit olla huoletta tilanteessasi. Vaikka poikaystäväsi koski penikseensä, on epätodennäköistä, että raskaus alkaisi tilanteessasi. Raskauden alkamista voi välttää käyttämällä kondomia tai hormonaalista ehkäisyä.
Menkat voivat myöhästyä stressaavissa elämänvaiheissa, joten on mahdollista, että sinun tapauksessasi myöhästyminen johtuu siitä. Yleensä menkat alkavat kyllä omalla ajallaan. Halutessasi voit tehdä raskaustestin tilanteesi varmistamiseksi, jotta saat mielenrauhan. Syytä huoleen ei kuitenkaan kertomasi perusteella pitäisi olla.
Ikävää, että pelko raskaudesta seuraa kaikessa seksuaalisessa kanssakäymisessä mukana. Sinua varmasti helpottaisi keskusteleminen huolistasi poikaystäväsi kanssa. Voitte myös miettiä, millainen tapa nauttia toisistanne ei aiheuttaisi sinulle pelkoa vaan tuottaisi iloa teille molemmille. Elämään ja omaan hyvinvointiin vaikuttavan pelon kanssa ei tarvitse elää ja tunteistaan kannattaa jutella esimerkiksi terveydenhoitajankin kanssa. Sinun on mahdollista kysellä häneltä tarkemmin lisäksi ehkäisystä ja raskauden alkamisesta. Omia ajatuksia voi yrittää rauhoittaa myös erilaisilla harjoituksilla.
Toivottavasti sinulla olisi jo parempi olo. Hyvinvointiasi voisi tukea tarvittaessa yhteydenotto neuvontapuhelimeen tai ajanvaraus seksuaalineuvojan vastaanotolta. Yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi