Raskauden pelko
Poikaystäväni ns. liu’utteli penistään ja sen päätä pilluni ”päällä” eikä meillä ollut suojausta koska tarkoituksena ei ollut harrastaa seksiä. Kuitenkin tuntui että poikaystäväni olisi työntänyt penistänsä sisääni hyvin vähän, siis niin vähän että se tuskin edes meni reiästä sisään (eli ehkä 0,5-1cm) koska se ei sattunut tai tuntunut mitenkään kummoiselta. Peniksessä oli touhutippoja, ja olen huolissani. Vaikka penis ei (tietääkseni) edes mennyt sisään, mutta voiko touhutipoissa olevat siittiöt lähteä suinnistamaan emättimen suulta ja päätyä munasoluun asti? Tämä tapahtui viime kuussa kuukautiseni toiseksiviimeisenä päivänä jolloin ei ollut enää kuin pientä vuotoa, ja tämän kuun kuukautiset ovat myöhässä. En ole kokenut muita raskauden ensimerkkejä, paitsi kerran täytyi käydä kaksi kertaa pissalla tiheään tahtiin, mutta tätä ei ole tapahtunut sen jälkeen. Olen ollut väsynyt mutta luulisin sen johtuvan puhtaasti lyhyistä yöunistani (2-3 tuntia yössä) sekä kertyneestä univelasta.
Voinko silti olla raskaana? Toivoisin pikaista vastausta, sillä lähetin saman kysymyksen jo aikapäivää sitten eikä vastausta ole kuulunut, siispä kysyn uudelleen. Tapahtumasta on siis n. 3 viikkoa, rapiat päälle. Minua ahdistaa ja huolettaa suuresti että jos olenkin raskaana, sillä en ole todellakaan valmis hankkimaan lasta, siispä joutuisin tekemään abortin. Mihin asti on mahdollista tehdä abortti ja maksaako se? Mitä muita raskauden ensimerkkejä on olemassa kuin mainitsemani ja kuinka nopeasti ne ilmenevät? Miten raskaustesti tehdään? Näin netissä erilaisia mitkä tehtäisiin tiettyyn aikaan.
Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Ainoa varma tapa tietää, onko raskaus alkanut, on tehdä raskaustesti. Raskaustestejä on erilaisia ja jokaisen testin mukana tulee tarkka testikohtainen käyttöohje, jota tulee noudattaa. Jos raskaustestin käyttö mietityttää niin kannattaa ostaa testi apteekista ja kysyä oston yhteydessä vielä käyttöohjeet apteekin työntekijältä. Apteekeista saa luotettavaa ja asiallista tietoa kaikista apteekissa myytävistä tuotteista.
Abortti eli raskaudenkeskeytys on Suomessa mahdollista tehdä jos raskaus on kestänyt enintään 12 viikkoa. Keskeytys on kuitenkin hyvä tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Joissakin poikkeustapauksissa (mm. sikiön vakavan kehityshäiriön vuoksi) abortti voidaan tehdä 12. raskausviikon jälkeen. Keskeytystavasta riippuen toimenpiteestä voidaan periä esimerkiksi poliklinikkamaksu. Lisätietoa toimenpiteiden maksuista paikkakunnallasi saat omalta terveysasemaltasi. Lisätietoa raskaudenkeskeytyksestä löydät täältä.
Alkuraskauden oireet vaihtelevat suuresti henkilöstä toiseen, mutta tyypillisiä oireita kuukautisten poisjäännin ohella ovat muun muassa pahoinvointi, väsymys ja rintojen arkuus. Lisätietoa asiasta löydät esimerkiksi täältä.
Raskaaksi tuleminen viestissäsi kuvaamassasi tilanteessa on jokseenkin epätodennäköistä. Raskauden riski on kuitenkin periaatteessa olemassa aina, kun siittiöillä on mahdollisuus kulkeutua emättimeen. Jotta jatkossa välttyisit raskauden pelon aiheuttamalta huolelta ja mahdollisilta ei-toivotuilta raskauksilta, olisi tärkeää saada ehkäisyasiat kokonaisvaltaisesti kuntoon. Kuvailemasi kaltaisessa seksitilanteessa kondomi varmistaisi sen, että touhutippaeritettä ei pääse emättimeen ja suojaisi lisäksi mahdollisilta seksitaudeilta.
Ehkäisyä koskevien mietteiden kanssa ei tarvitse jäädä yksin, vaan voit olla yhteydessä omalle terveysasemallesi tai vaikkapa soittaa neuvontapuhelimeemme. Toivottavasti sait tästä vastauksesta kaipaamaasi tietoa. Kaikkea hyvää sinulle!
Maria Vihlman