Riittämättömyyden tunne parisuhteessa seksilelun takia
Löysin naisystävän seksilelun ja tämä ahdistaa minua. Joskus puhuttiin masturboinnista/pornon katselusta ja hän kertoi tekevänsä sitä jopa 3krt viikossa. Ehdotin sillon, että kiinnostaako häntä hankkia seksileluja yhdessä, mutta ei innostunut, mikä on täysin ok. Tuntuu kuitenkin nyt pahalta ajatus siitä, että hän yksin niitä käyttää noinkin usein. Hän oli selvästi piilottanut lelun ja tuntuu pahalta, että hän salailee tätä. Koen riittämättömyyden tunnetta vaikka tiedän, että ei pitäisi

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että olette jollain tasolla pystyneet juttelemaan seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Kuten itsekin viestissäsi mainitsit, masturbointi, pornon katselu ja seksilelujen käyttö on sallittua ja moni muukin toteuttaa niiden avulla seksuaalisuuttaan. Ymmärrettävästi olonsa voi silti tuntea olonsa ahdistuneeksi, jos havaitsee naisystävänsä salanneen jonkin asian itseltä. Riittämättömyyden tunne on tuttua muillekin, vaikka vertailu seksileluihin onkin turhaa. Olet hyvä ja riittävä kumppani omana itsenäsi.
Jokaisella on oikeus omannäköiseen seksuaalisuuteensa ja siten myös oikeus masturbointiin. Ehkäpä naisystävääsi jollain tasolla hävettää seksilelunsa tai hän kokee seksilelujen käytön kuuluvan vain masturbointiin eikä yhteisiin seksihetkiin. Ihmisen seksuaalisuus on lopulta hyvin henkilökohtainen asia ja saattaa olla, ettei hän vielä ollut valmis jakamaan tätä tietoa seksuaalisuudestaan kanssasi. Virikkeitä saatetaan joskus etsiä muillakin tavoin kuin kumppanin avulla ja siihen seksilelut voivat tuoda nopeaa apua. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettetkö kelpaisi sellaisenaan.
Olisi hyvä, jos asian pystyisi ottamaan uudestaan puheeksi. Riittämättömyyden tunne voi kuormittaa omaa mieltä ja pidemmällä aikavälillä vaikuttaa kielteisesti myös parisuhteeseen. Voit kertoa naisystävällesi, ettei hänen tarvitse salata mitään sinulta ja olisit valmis juttelemaan masturbointiin ja seksuaalisuuteen liittyvistä asioista vielä laajemmin. Voisiko seksilelut ottaa osaksi yhteistä seksiä tai olisiko esimerkiksi yhteinen masturbointihetki sopiva osoittamaan, että lelujen käytössä ei ole mitään pahaa tai salaista? Jos tilannetta on hankalaa lähteä selvittämään kaksin, on sallittua ottaa yhteyttä esimerkiksi neuvontapuhelimeemme tai varata aika seksuaalineuvojan luota. Yhteystiedot löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi