Rintaliiveistä jäävät painaumat
Rintaliiveistä jää aina ihoon painaumat/punaiset jäljet rintakehän ympärille kun ne ottaa pois. Ne vähän nolottavat, onko jotain keinoa jolla voisi estää niiden tulon? Vai pitäisikö rintsikat riisua pois hyvissä ajoin ennen alastonpuuhia että jäljet ehtivät hävitä? Kaikkien hyvien rintsikoideni koko on kyllä oikea, erikoisliikkeen myyjä tarkisti ostaessa. Jopa vanhoista supervenähtäneistä nipinnapin päällä pysyvistä rintsikoista jäi jäljet, ehkä ihoni on jotenkin erityisherkkä saamaan painaumia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On yleistä, että rintaliiveistä voi jäädä ihoon painaumat. Painaumissa on kuitenkin eroja ihmisten, rintsikoiden ja käyttökertojen mukaan. Toisilla jäljet saattavat jäädä vähän helpommin. Painaumat eivät ole vaarallisia, mutta punaiset jäljet voivat harmittaa, jos ne eivät miellytä silmää.
Hyvä juttu, jos olet tarkistanut, että rintaliivien koko on oikea. Yleensä liian kireät liivit aiheuttavat painaumia. Auttaisiko sinua, jos laittaisit kangaskaistaleen ihon ja rintsikoiden väliin niihin kohtiin, joihin painaumia tulee? Tämä saattaisi vähentää punaisten jälkien syntymistä. Asiantuntijalta voi vielä varmistaa oman tilanteensa ja kysyä, olisiko esimerkiksi jokin toinen malli itselle sopivampi.
Jos painaumat hävettävät, voi rintsikat pyrkiä riisumaan ennen alastonpuuhia. Toinen vaihtoehto on riisua itsensä alastomaksi hämärässä valaistuksessa, jolloin painaumat eivät näy. Jälkiä ei kuitenkaan tarvitse hävetä. Mahdollinen kumppani ei välttämättä huomaa koko asiaa, jos on keskittynyt muihin juttuihin. Omista huolistaan voi myös sanoa toiselle. Asiassa ei ole mitään noloa. Kumppanikin on saattanut saada joskus painaumia vaatteista ja ymmärtää tilanteen hyvin.
Mikäli painaumat haittaavat sinua tai haluaisit saada tietoa terveydestäsi ja painaumista, voi asian ottaa puheeksi vielä terveydenhoitajan kanssa.
Neuvonnan tiimi