Rintojen muhkuraisuus
Miltä normaalit rinnat tuntuvat? Omani ovat todella muhkuraiset. Muhkurat ovat suipon muotoisia ja niitä on koko rintojen alueella. Miltä rintasyöpä tuntuisi? Ja miksi rintani ovat pääasiassa tunnottomat? Tai en koe seksuaalista nautintoa niiden koskettelusta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että tarkkailet kehoasi ja siten terveyttäsi. Jokaisen rinnat ovat omanlaisensa. Joillakin rintarauhaskudos saattaa tuntua epätasaiselta. Rinnoissa voi tuntua esimerkiksi muhkuraisuutta, laattamaisia kiinteitä kappaleita tai riisinjyvän kaltaista rakeisuutta. Rinnat saattavat tuntua erilaisilta kuukautiskierron vaihtelujen mukaan, sillä rintarauhaskudos reagoi kuukautiskiertoon. Ennen kuukautisia rinnat voivat tuntua aroilta, muhkuraisilta ja kireiltä. Nämä ovat kuitenkin luonnollisia muutoksia, jotka menevät ohi kuukautiskierron vaihtelujen mukaan. Rinnoissa saattaa esiintyä myös hyvänlaatuisia muutoksia, esimerkiksi kystia tai sidekudoskyhmyjä.
Rintasyövän aiheuttaman kyhmyn erottaa hyvänlaatuisista rinnan muutoksista muun muassa siitä, että se on koko ajan kova, tiivis ja muuttumaton. Rinnan iho saattaa vetäytyä myös sisäänpäin tai rintojen alueella voi ilmetä tavallisuudesta poikkeavia tuntemuksia, esimerkiksi kuumotusta tai kipua.
Kaikenlaiset itseä huolestuttavat muhkurat kannattaa varmuuden vuoksi käydä tutkituttamassa lääkärillä. Voit olla kuitenkin rauhallisin mielin tilanteessasi. On todennäköisempää, että kyse ei ole mistään vakavasta. Lääkärikäynnin jälkeen voit saada kuitenkin tarkemmin tietoa kehostasi ja mielenrauhan asiasi suhteen. Tältä sivustolta on mahdollista lukea vielä laajemmin rinnan alueen erityyppisistä muutoksista sekä rintojen omatarkkailusta.
Viittasitko rintojen tunnottomuudella siihen, ettet saa seksuaalista nautintoa rintojen koskettelusta? Kaikki eivät nauti rintojen koskettelusta. Jotkut taas saattavat kokea miellyttävänä esimerkiksi nännien hyväilemisen. Nänni onkin tuntoherkkä alue rinnassa. Muu osa rinnoista saattaa tuntua ”tunnottomalta”. Rintojen hyväilemistä ei ole pakko sisällyttää seksiin tai itsetyydytykseen, mikäli hyväileminen ei tuo itselle iloa. Kehossa on paljon muitakin kohtia, joiden kautta voi saada seksuaalista mielihyvää. Näitä kohtia voi rohkeasti etsiä joko yksin tai kumppaninsa kanssa. Mikäli taas koet huolta rintojen alueen tuntopuutoksista muussa kuin seksuaalisessa mielessä, voi asian ottaa esiin lääkärin vastaanotolla.
Neuvonnan tiimi