Rintojen ulkonäön muuttuminen laihtumisen myötä
Laihdutin 1,5 vuodessa noin 24kg, nyt olen normaalipainoinen(BMI 24). Rintani ovat nykyään ihan oudot, ne pienenivät koosta 85C kokoon 85A, ne roikkuvat tosi alhaalla ja ovat vähän kuin tyhjät pussit. Kiinteytyvätkö ne jossain vaiheessa vai jäävätkö ne tuollaisiksi? Onko yhtään mitään tehtävissä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Rintarauhanen koostuu muun muassa rasvasta. Kehossa tapahtuvien muutosten myötä rinnat voivat myös muuttaa hieman kokoaan. Esimerkiksi painon pudotus voi muovata rintoja. Mikäli rasvakudos pienenee, myös rinnat pienenevät. Tilanteeseen vaikuttaa oma vartalotyyppi ja perintötekijät.
On yksilöllistä, miten keho reagoi painon pudottamiseen. Riippuu paljon henkilön kudostyypistä ja muista kehoon liittyvistä asioista, millaiseksi rinnat muotoutuvat. Voi olla, että rinnat jäävät suunnilleen samantyyppisiksi kuin tällä hetkellä. Tämä ei kuitenkaan vaikuta rintojen muuhun toimintaan ja siihen, mitä rinnat mahdollistavat itselle. Rinnat voivat edelleen tuottaa esimerkiksi seksuaalista mielihyvää tai niillä voi tarvittaessa imettää. Jokaisen rinnat ovat hyvät sellaisenaan.
Rintoja on mahdollista kohottaa esimerkiksi napakoilla ja sopivilla rintaliivivalinnoilla. Myös push-up -liivien avulla saattaa rintojen muotoa muokata luonnollisesti. Lisäksi erilaisilla vaatevalinnoilla voi korostaa tai peittää rintojaan sen verran kuin itsestä tuntuu hyvältä.
Omaan kehoon tottuminen saattaa viedä aikaa. Olet tehnyt ison työn ja voit olla itsestäsi ylpeä. Voit myös kiittää kehoasi siitä, että se toimii niin kuin pitää. Jos tilanne edelleen painaa sinua, voi asian ottaa puheeksi lääkärin kanssa. Hän tietää parhaiten sinun kehoosi liittyvät asiat ja osaa neuvoa sinua tarkemmin tilanteessasi mahdollisten muiden asioiden suhteen. Myös neuvontapuhelimemme palvelee sinua tarvittaessa kehonkuvaan ja itsetuntoon liittyvissä mietteissä. Olet kuitenkin hyvä tuollaisenaan.
Neuvonnan tiimi