Ripuli kuukautisten yhteydessä
Minulla on noin puolen vuoden ajan ollut niin että menkkojen verisimpinä päivinä(2-3 päivää) on ripuli. Kuuluukohan se asiaan, esim. vaikuttaako kohdun kouristelu suolistoon, vai onko mahdollista että minulla on joka kuukausi vatsatauti juuri niinä päivinä? Mahani toimii muuten ihan normaalisti. Mahakipuja ei juuri koskaan menkkojenkaan aikana ole, pari kertaa per vuotopäivä tuntuu nipistystä noin minuutin ajan ja siinä se. Ihmetyttää, pitäisiköhän tehdä jotain vai onko asia ihan normaalia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olet tarkkaillut kehosi toimintaa. Mukavaa myös kuulla, ettei sinulla ole voimakkaita kuukautiskipuja ja että mahasi toiminta on tavallista muina päivinä kuukaudesta.
Kuukautiset voivat saada aikaan erilaisia oireita ja siksi kuukautisten aikana saattaa joillakin ilmetä ripulointia. Asia johtuu hormonista, joka saa kohdun ja suolen supistelemaan. Supistelu taas saa aikaan ripulia. Tila ei tarkoita sairautta ja menee itsestään pois, kuten oletkin havainnut. Kyseessä on lähinnä ikävä vaiva, johon ihmisen on vaikeaa vaikuttaa itse. Tietysti omaa nestetasapainoaan voi pitää silmällä ja tarvittaessa jutella apteekin henkilökunnan kanssa mahdollisen ripulilääkkeen käytöstä. Tilan ei kuitenkaan pitäisi olla vaarallinen.
Jos ripuli aiheuttaisi olotilan heikentymistä, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen. Lääkäriltä saa myös enemmän tietoa omaan terveyteen ja kuukautisiin liittyen. Noin muutoin voit olla rauhassa tilanteessasi.
Neuvonnan tiimi