Runkkaan tosi usein, voiko siitä olla haittaa?
Runkkaan tosi usein, voiko siitä olla haittaa? Katson useasti paikkakuntalaisiani instagram kuvia ja runkkaan niille useamman kerran päivässä. Onko tämä normaalia ja tervettä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Runkkaaminen on tapa tutustua omaan kehoonsa ja sen reaktioihin. Jokainen määrittelee itse sen, mikä tuntuu sopivalta runkkaamismäärältä. Useammatkaan runkkauskerrat eivät välttämättä tarkoita sitä, että tilanteesta olisi haittaa. Jos runkkaaminen kuitenkin vaikuttaisi koulutyöhön, harrastuksiin, sosiaalisiin suhteisiin tai esimerkiksi nukkumiseen tai jos runkkaaminen aiheuttaa hiertymiä tai vastaavia, on hyvä vähentää runkkaamista tai pitää taukoa.
Runkkaamiseen voi käyttää joko mielikuvitustaan tai sitten esimerkiksi kuvamateriaalia. Jos kyseessä on tutun ihmisen kuva, on kuitenkin kohteliasta, ettei kyseiselle henkilölle kerro, että on käyttänyt hänen kuvaansa runkkaamiseen.
Mainitsemissasi asioissa ei ole mitään outoa, joten voit olla rauhassa tilanteessasi. Mikäli runkkaaminen vaikuttaa hyvinvointiisi tai muutoin jokin seksuaalisuuteen liittyvä asia huolettaa sinua, kannattaa huolistaan puhua esimerkiksi terveydenhoitajalle. Lisätietoa runkkaamisesta saat vielä tästä artikkelista.
Neuvonnan tiimi