Runsas virtsankarkailu seksissä
Hei, olen 52-vuotias nainen ja minulla on 2 lasta. Lasten saannin jälkeen jotain tapahtui alapäässäni ja kun saan orgasmin, menetän samalla virtsarakkoni pidätyskyvyn ja kaikki tulee ulos. Vaikka olisin käynyt ennen seksiä vessassa niin silti rakkoon jää aina virtsaa. Virtsaa voi tulla niin paljon, että koko sänky märkä. Tämän vuoksi en olen enää muutamaan vuoteen harrastanut seksiä, koska vaiva on niin kiusallinen. Onko tähän olemassa mitään hoitoa ja mistä olisi parasta hakea apua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Raskaudet ja synnytykset voivat saada aikaan muutoksia kehossa. Esimerkiksi virtsankarkailun ilmeneminen synnyttäneillä on hyvin tavallista. Virtsankarkailuun vaikuttavat muutkin tekijät, kuten esimerkiksi ikä, paino tai tupakointi. On kuitenkin hyvin yksilöllistä, kenellä virtsankarkailua ilmenee, ja kuinka paljon. Virtsankarkailu ei ole vaarallista, mutta voi haitata elämänlaatua ja vaikuttaa heikentävästi omaan minäkuvaan ja itsetuntoon.
Kerroit, että virtsaa tulee orgasmin aikana runsaasti. Onko tilanne ollut koko ajan sama synnytysten jälkeen vai onko asia muuttunut vasta viime vuosina? Seksiin kuuluvat erilaiset eritteet. Myöskin virtsaa voi päästä tahattomasti orgasmin hetkellä. Tilanteeseen vaikuttaa paljon esimerkiksi lantionpohjanlihasten kunto. Kuntoa voi yrittää tehostaa erilaisilla harjoitteilla. Joskus orgasmin aikana erittyvä neste on ejakulaationestettä. Ejakulaationeste eroaa virtsasta siten, että se on väritöntä ja hajutonta. Oletettavasti olet kuitenkin tunnistanut oikein orgasmin hetkellä erittyvän nesteen virtsaksi.
Vaikka virtsaa erittyisikin seksin aikana, osaa usein jokainen aikuinen seksikumppani suhtautua tilanteeseen kypsästi ja asiallisesti. Tilanne voi kuitenkin tuntua omasta mielestä kiusalliselta ja hävettävältä. Mikäli sinulla on kumppani, kannattaa omista tuntemuksistaan avautua hänelle. Seksistä ei tarvitse luopua, vaikka virtsaa karkailisikin runsaasti. Mainitsemasi vessassa käyminen ennen seksiä voi tuoda itsevarmuutta seksin harrastamisen. Omaa mieltään voi rauhoittaa myös esimerkiksi muovitetun lakanan käyttö tai seksi kylpyhuoneessa, jolloin tahrat saa nopeasti huuhdeltua pois.
Oletko havainnut muissa kuin seksitilanteissa virtsan runsasta erittymistä? Runsas virtsankarkailu voi kaventaa elinpiiriä ja saada aikaan kielteisiä tunteita omaa kehonkuvaa kohtaan. Apua on saatavilla ja siksi sinua voisi hyödyttää ensin keskustelu lääkärin tai gynekologin kanssa. Terveydenhuollon ammattilaiselle tällaiset asiat ovat tuttuja ja ammattilaisen kanssa on mahdollista käsitellä muidenkin kuin kotikonstien käyttämistä virtsankarkailua hoidettaessa. Yleensä hoitoa tukee myös fysioterapiassa käyminen. Fysioterapeutin kanssa voi keskustella siitä, olisiko esimerkiksi lantionpohjanlihasten ja virtsankarkailun hoitoon kehitetystä TENS-laitteesta apua sinulle.
On ikävää, että virtsankarkailu on vaikuttanut heikentävästi seksielämääsi. Tällaisissa tilanteissa usein auttaa ammattilaisen kanssa jutteleminen. Seksuaalisuuteen liittyviä asioita on turvallista käsitellä esimerkiksi seksuaalineuvojan kanssa. Jos haluat, voit tutustua paremmin muihin neuvontapalveluihimme täältä. Apua ja tukea on saatavilla, joten toivottavasti oikeanlainen hoitomuoto löytyy.
Neuvonnan tiimi